Conditiile de lucru ale motorului cu ardere interna impun existenta in ansamblul constructiv al sistemului de ungere ,care asigura prezenta unei cantitati determinate de ulei intre suparafetele elementelor aflate in miscare relativa.Ca efect imediat rezulta micsorarea frecarii ,deci se reduc pierderile mecanice si uzura.
In acelasi timp ,uleiul are si un efect protector impotriva coroziunii.
Totodata uleiul preia o forta din caldura rezultata in urma frecarii ,contribuind la racirea diferitelor elemente ,mai ales a acelora ,a caror racire nu se poate obtine prin alte posibilitati (de exemplu racirea capului pistonului la unele motoare).
Impreuna cu ansamblul piston-segmenti-cilindru,uleiul de ungere contribuie la etansarea camerei de ardere.
In motoarele cu ardere interna ,in functie de particularitatile constructive si de conditiile de lucru ,piesele sunt supuse mai multor frecari,si anume: frecari lichide (hidrodinamice),semilichide si la limita.Caracterul fiecarei perechi de piese in frecare se poate modifica simtitor in functie de regimul de lucru.
Daca suprafetele in miscare sunt separate intre ele ,printr-o pelicula de unsoare de o anumita grosime bine determinata pentru conditiile respective ,atunci in interiorul peliculei de unsoare ia nastere o frecare lichida.
Lagarele paliere si de biela ale motoarelor sunt calculate pentru conditii de lucru caracterizate prin frecare lichida .Pentru aceasta este prevazuta prin constructie posibilitatea de a se da stratului de unsoare o forma de pana.Aceasta se realizeaza prin existenta jocului necesar intre fusul arborelui si cuzinetul lagarului ,prin asigurarea unei viteze de rotatie suficient de mare a arborelui cotit ,precum si printr-o vascozitate si o marime corespunzatoare a vascozitatii si a debitului de refulare a lubrifiantului.Frecarea lichida este cel mai avantajos tip de frecare ,deoarece in conditiile unui asemenea proces ,suprafetele conjugate sunt complet separate de catre lichidul lubrifiant , ceea ce asigura o frecare minima si prin urmare producerea unei cantitati minime de caldura si o uzura inaintata a lagarelor.
Teoria hidrodinamica a ungerii arata ca la rotirea arborelui in lagare se formeaza un strat liber de ulei ce separa piesele si a carui miscare se supune legilor hidrodinamici.
Sisteme de ungere
In functie de procedeul de aducere a lubrifiantului la suprafetele de frecare ale pieselor motorului, se deosebesc urmatoarele sisteme de ungere:
-ungere prin stropire sau barbotaj
-ungere prin presiune
-ungere prin picurare sau scurgere
-ungere combinata sau mixta
Ungerea prin stropire sau barbotaj se caracterizeaza prin faptul ca uleiul aflat in baia de ulei a motorului este antrenata de piesele mobile ale mecanismului biela-manivela si improscat sub forma de picaturi spre piesele in frecare.
Ungerea prin presiune se caracterizeaza prin faptul ca uleiul este condus prin conducte in mod fortat de catre o pompa la toate locurile de ungere .In acest fel se asigura debitarea cantitatii de ulei corespunzatoare solicitarilor la care sunt supuse diferitele piese.Presiunea de lucru a unei astfel de instalatii de ungere asigura in acelasi timp spalarea impuritatilor mecanice produse prin uzura pieselor in frecare si racirea acestora.
Ungerea prin picurare se produce scurgere sau prelingerea uleiului de pe unele piese ale motorului aflate deasupra punctelor unse in acest mod.Un exemplu de ungere prin picurare il constitue tijele impingatoare ale supapelor ,tachetii si camerele motoarelor la care uleiul iesit din lagarele axului culbutorilor se scurge spre baia de ulei.
Ungerea combinata sau mixta se caracterizeaza prin faptul ca piesele cele mai importante ale motorului se ung sub presiune ,iar celelalte prin stropire sau picurare .
Sistemul de ungere este format din doua circuite de ulei: unul principal si altul secundar .Circuitul principal de ulei cuprinde : rezervorul de ulei ,pompele ,conductele prin care se deplaseaza uleiul spre punctele de ungere si supapele de siguranta .
Circuitul secundar cuprinde : filtrele de ulei si radiatorul de racire.
Sistemul de ungere mai contine : aparatele de control pentru determinarea si indicarea presiunii,temperaturii, nivelului uleiului din carter si conducte de ulei.
instalatia de ungere Sursa foto : scrigrup.com |
Instalatia de ungere
4
/
5
Oleh
Cristi