Prin cadru se intelege structura de rezistenta a intregului ansamblu al automobilului.Pe cadru se monteaza principalele agregate ale automobilului si anume : motorul, transmisia, suspensia, puntile motoare, directia si caroseria.
Prin caroserie se intelege structura de rezistenta care asigura asezarea si securitatea persoanelor si marfurilor transportate sau montajul instalatiilor principale.La constructiile mai vechi de automobile si la actualele constructii de autocamioane,caroseria se monteaza pe cadru si formeaza o parte distincta.La autoturismele si autobuzele moderne caroseria preia si rolul cadrului de a asigura structura de rezistenta a intregului ansamblu al automobilului .In acest din urma caz ,caroseria se numeste portanta iar cadrul lipseste ca organ distinct.
Automobilele cu destinatie speciala,ca de exemplu automacaralele ,autofrigorificele ,autobetonierele ,autobasculantele ,etc. au agregate cu functionare independenta de automobil propriu-zis si al caror studiu apartine altor discipline.Astfel ,mentionam de exemplu pompele si sistemele hidraulice,sistemele de cabluri,trolii si frane ale macaralelor,instalatiile frigorifice ,motoarele si reductoarele pentru antrenarea amestecatoarelor de beton etc.
Toate automobilele moderne sunt dotate cu instalatii speciale pentru ridicarea confortului si pentru deservirea mecanizata .Astfel enumeram aici instalatiile de climatizare ,sistemele hidraulice sau pneumatice ,pentru actionarea usilor sau manevrarea geamurilor ,instalatii de incalzire independente de motor,etc.
In stadiul actual al constructiilor de automobile,cadrul,ca parte distincta ,se foloseste cu rare exceptii,numai pentru autocamioane si autovehicule apeciale.Cadrul reprezinta legatura portanta dintre puntea din fata si puntea din spate ,care preia solicitarile ce apar in exploatare (incovoiere,tractiune,oscilatii).La unele tipuri de automobile cadrul este reprezentat de un singur tub central ,de care se fixeaza puntile independente si celelalte sisteme ale automobilului.Interiorul tubului central adaposteste elementele transmisiei longitudinale.
Caroseri pentru automobile
Din punct de vedere al modului de preluare a eforturilor ,caroseriile pot fi:
-caroserii neportante ,fixate elastic pe cadru.In acest caz cadrul este parte distincta si preia toate sarcinile ce apar in ansamblul automobilului;
-caroserii autoportante cu cadru integrat la care caroseria este sudata sau nituita de cadru.In acest caz greutatea cadrului este redusa;
-caroserii autoportante, care preia toate fortele provenite din miscarea automobilului.In acest caz cadrul nu mai exista ca element distinct.
caroserie autoportanta Sursa foto : cursuri.flexform.ro |
Dupa forma caroseriile se clasifica astfel:
-caroserii inchise.Denumirile folosite pentru aceste caroserii inchise sunt : coach,coupe,coupe sport,sedan si limuzina.
-caroserii deschise transformabile de autoturisme.Denumirile folosite pentru aceste caroserii sunt : cabriolet,cabrio-coupe si berlina decapotabila.
-caroserii speciale de autoturisme .Denumirile folosite pentru aceste caroserii sunt : microturism,combi,de curse.
Calitatiile necesare pentru caroseriile de autoturisme sunt : rezistenta aerodinamica mica ,rigiditate suficienta la loviri si rasturnari ,spatiu interior suficient si confortabil ; vizibilitate suficienta ,accesibilitatea usoara la organele automobilului;armonia liniilor si aspect exterior placut.
Cadrul si caroseria automobilului
4
/
5
Oleh
Cristi