02 septembrie 2016

Defecte in exploatare ale ambreiajului


Defectele in exploatare ale ambreiajului se pot manifesta sub forma : ambreiajul patineaza sau nu cupleaza ;ambreiajul nu decupleaza ;ambreiajul cupleaza cu smucituri sau face zgomot.O sa vorbim despre fiecare simptoma in parte in cele ce urmeaza.
Ambreiajul patineaza sau nu cupleaza.Defectul se constata mai ales la deplasarea autovehiculului in treapta de priza directa cu viteza redusa ,cand motorul este accelerat ,iar turatia sa creste brusc ,fara ca viteza automobilului sa se mareasca sensibil.
Defectul are mai multe cauze:
-Lipsa cursei libere a pedalei face ca furca ambreiajului sa apese in permanenta pe rulmentul de presiune ,ceea ce provoaca o uzura mai rapida a lui si reduce din apasarea discului de presiune asupra discului condus ,deoarece ambreiajul cupleaza incomplet;
Inlaturarea defectului consta in reglarea cursei libere a pedalei ambreiajului la valoarea prescrisa de fabrica constructoare.
-Existenta uleiului pe suprafetele discului de frecare se datoreaza patrunderii acestuia in ambreiaj ,ca urmare a pierderilor de ulei de la motor pe la palierul principal ,a ungerii prea abundente a rulmentului de presiune sau depasirii nivelului uleiului in carterul cutiei de viteze.
Inlaturarea defectului consta in spalarea garniturilor de frecare cu benzina ,sau daca au fost imbibate cu ulei se inlocuiesc.In acelasi timp,va trebui eliminata cauza patrunderii uleiului in ambreiaj.
-Slabirea sau decalirea arcurilor de presiune este urmarea folosirii indelungate si a supraincalzirii acestora.Remedierea consta in demontarea ambreiajului ,verificarea rigiditatii arcurilor de presiune si inlocuirea acelor slabite.
-Uzura accentuata a garniturilor de frecare se datoreaza utilizarii necorespunzatoare sau indelungate a ambreiajului.Garniturile uzate peste limita admisa se inlocuiesc.

disc de frictiune
Sursa foto : www.reconditionaripieseauto.ro
disc de frictiune (disc de ambreiaj)


Ambreiajul nu decupleaza.Defectul se manifesta la schimbarea treptelor de viteze,cand arborele cotit nu se decupleaza de transmisie ,fiind insotit de un zgomot puternic ,mai ales la incercarea de decuplare a treptei 1.Cauzele pot fii: existenta unei curse libere prea mari ,deformarea discului de frecare ,dereglarea sau ruperea parghiilor de decuplare ,arcul tip diafragma deformat sau decalit,neetanseitatea la mecanismul de actionare hidraulic.
-Cursa libera a pedalei ambreiajului este prea mare datorita unui reglaj incorect si a uzurilor mari a articulatiilor mecanismului de comanda .Inlaturarea defectului consta in reglarea cursei libere a pedalei ,conform prescriptiilor constructorului.
-Deformarea discului de frecare se produce ,mai ales,ca urmare a supraincalzirii si a reconditionarii defectoase .La decuplarea ambreiajului ,suprafetele deformate vor atinge atat suprafata discului de presiune ,cat si pe cea a volantului,facand imposibila decuplarea completa.Daca deformarea discului nu depaseste 0,3-0,4 mm,acesta se indreapta in caz contrar se inlocuieste.
-Dereglarea parghiilor de decuplare conduce la o deplasare inclinata a discului de presiune fata de pozitia initiala (capetele parghiilor nefiind in acelasi plan),iar decuplarea nu va fi completa.Defectiunea este insotita ,mai ales la inceputul decuplarii ,de o trepidatie usoara si de un zgomot metalic de decuplare.
-Ruperea parghiilor de decuplare duce la o situatie similara dereglarii lor ,numai ca zgomotul produs este permanent datorita lovirii continue a parghiilor rupte de discurile in rotatie.
-Defectiunile mecanismului de actionare hidraulic (conducte sparte ,pompa centrala si cilindrul receptor neetanse) conduc la imposibilitatea decuplarii complete .Existenta aerului in instalatie provoaca o situatie similara.
Ambreiajul cupleaza cu smucituri sau face zgomote puternice. Defectul se datoreaza urmatoarelor cauze principale:spargerea discului de presiune ,slabirea sau ruperea arcurilor discului condus ,ruperea niturilor de fixare a garniturilor de frecare ,dereglarea sau ruperea parghiilor de decuplare.
-Spargerea discului de presiune se poate datora fabricatiei necorespunzatoare ,supraincalzirii sa conducerii defectuoase.Remedierea conta in inlocuirea discului de presiune.
-Slabirea sau ruperea arcurilor discului condus se produce dupa o functionare indelungata sau o manevra brutala a ambreiajului.Remedierea consta in inlocuirea discului condus sau a arcurilor defecte.
-Ruperea niturilor de fixare a garniturilor de frecare se datoreaza slabiri lor ca urmare a functionarii cu socuri a ambreiajului sau montarii gresite.Remedierea consta in inlocuirea discului de frictiune.

Articole asemanatoare

Defecte in exploatare ale ambreiajului
4 / 5
Oleh

Aboneaza-te prin e-mail

Primeste ultimele articole prin e-mail.Introduceti adresa dumneavoastra.