21 mai 2014

Sistemele de franare


Sistemele de franare ale automobilului
In scopul obtinerii unui control sigur asupra vitezei automobilului sau asupra pastrarii pozitiei acestuia in stare de repaus,in toate situatiile posibile ce apar in expluatare se prevad pentru automobil doua sau mai multe sisteme de franare in functie de necesitati,dupa cum urmeaza:
Sistemul de franare principal,cunoscut sub denumirile de frana de serviciu sau frana de picior,dupa felul in care este actionat,are sarcinile de a reduce viteza automobilului ,de a pastra viteza automobilului la o valoare constanta,de a opri automobilul si a-l pastra in stare de repaus,indiferent de viteza ,incarcare si unghi de panta ,in limitele pentru care automobilul a fost construit.Sistemul de franare principal actioneaza asupra tuturor rotilor automobilului.
Sistemul de franare pentru stationare ,cunoscut,dupa modul de actionare sub denumirea de frana de mana,are rol de a imobiliza in panta automobilul pe timp nelimitat in absenta conducatorului auto.Acest sistem are un mecanism de comanda  independent de cel al franei principale si trebuie sa poata fi actionat cu o singura mana,in timp ce automobilul este condus.
Sistemul de franare de siguranta,cunoscut si sub denumirea de frana de avarie,trebuie sa inlocuiasca sistemul principal de franare la defectarea acestuia.Frana de siguranta trebuie sa aiba un mecanism de comanda independent de frana principala care sa poata fi actionat fara a lua ambele maini de pe volan.Pentru majoritatea solutiilor constructive actuale,frana de mana este si frana de siguranta si poate actiona pe toate rotile automobilului sau doar pe rotile din spate.
Sistemul de franare suplimentar are rolul de a disipa o parte din energia cinetica  a automobilului ce este franat in scopul evitarii supraincalzirii sistemului de franare principal.Necesitatea sistemului de franare  suplimentar apare la autocamioane si autobuze grele la coborare pantelor lungi sau in cazul automobilelor de performanta pentru franarea in domeniul vitezelor mari.Sistemul de franare suplimentar mai este cunoscut si sub denumirea de dispozitiv de incetinire.

sistemul de franare la automobile
sistemul de franare

Calitatile necesare pentru sistemul de franare
Sistemul de franare trebuie sa asigure decelerarea maxima a automobilului ,permisa de aderenta ,cu conditia ca automobilul sa ramana manevrabil.Sistemul principal de franare trebuie sa asigure o decelerare maxima de 6...6,5m/s2 pentru automobile si 6m/s2 pentru autocamioane.
Sistemele de franare moderne asigura o corelare intre repartizarea incarcarii dinamice pe punti si marimea cuplurilor de franare realizate de frane in scopul evitarii blocarii rotilor ce se descarca in timpul franarii.
Franele cele mai departate fata de mecanismul de comanda trebuie sa intre in functiune cu o intarziere cat mai mica fata de momentul actionarii pedalei ,admitandu-se o intarziere de maximum 0,15-0,35 sec. in cazul automobilelor independente si de 0,6sec.in cazul autotrenurilor.
Sistemele de franare trebuie sa actioneze in ambele sensuri de mers ale automobilului.Declansarea procesului de franare trebuie sa se produca numai la comanda si sa nu fie posibila actionarea simultana a pedalei de frana si acceleratie.Functionarea trebuie sa fie sigura pe toata durata exploatarii,in acest scop realizandu-se si sisteme de franare cu mecanisme cu actionare duble sau triple.Sistemul de franare trebuie sa-si pastreze calitatile in toate conditiile de exploatare pentru care a fost proiectat ,ca de exemplu : umiditate ,praf ,nori ,inghet,etc.
Sistemul de franare trebuie sa fie confortabil din punct de vedere al efortului de conducere ,aceasta caliatate fiind data de necesitatea unor forte reduse de actionare ,de curse de lucru pentru pedale si manete relativ mici si de silentiozitatea procesului de franare.
Toate aceste calitati ale sistemului de franare trebuie realizate cu ajutorul unor solutii constructive simple ,necesitand lucrari de intretinere putine si cu un cost redus.

Articole asemanatoare

Sistemele de franare
4 / 5
Oleh

Aboneaza-te prin e-mail

Primeste ultimele articole prin e-mail.Introduceti adresa dumneavoastra.