Mecanismul motor are rolul de a transforma miscarea rectilinie alternativa a pistonului in miscare de rotatie a arborelui cotit.
Mecanismul motor se compune din:
-organe fixe - blocul motor,chiulasa si carterul
-organe mobile - pistonul,segmentii,boltul, biela,arborele cotit si volantul
BLOCUL MOTOR, se intelege partea mecanismului motor in care se asambleaza cilindrii,pistonul ,biela,arborele cotit si,partial sau integral,unele sisteme auxiliare.Blocul motor se compune din doua parti:
-partea superioara,in care sunt montate camasile de cilindru.
-partea inferioara ,in care se monteaza arborele cotit,denumita carterul superior
Fiind o piesa complicata deoarece cuprinde numeroase locasuri si canale,blocul motor se executa prin turnare,din fonta cenusie sau aliaj de aluminiu.
Cilindrii pot fi dispusi in linie sau in V,cand cele doua linii de cilindru sunt inclinate intre ele cu un unghi.Cand unghul V-ului este de 180 de grade motorul se numeste cu cilindrii opusi.Toate solutiile de dispunere a cilindrilor au un scop final reducerea dimensiunilor de gabarit si a greutati motorului.
Cilindrul motorului este de trei feluri:
-nedemontabil ,cand face corp comun cu blocul
-demontabil,in acest caz se numeste camasa de cilindru
-mixt,cand cilindrul nedemontabil este prevazut cu o camasa de cilindru.
Camasile cilindrilor se monteaza in blocul cilindrilor,facand contact cu aceasta pe toata lungimea lui si se numesc camasi uscate sau facand contact numai in capete in care caz se numesc camasi umede.
Intre cilindri si peretele exterior al blocului se prevede un spatiu liber prin care circula lichidul de racire.Acest spatiu comunica cu chiulasa prin orificiile de la parte supaerioara,care corespund cu orificiile din chiulasa ,astfel in cat sa se asigure circulatia lichidului de racire.
CHIULASA reprezinta organul mecanismului motor care inchide cilindrul la extremitatea dinspre P.M.I. Alaturi de cilindri si piston formeaza spatiul inchis in care evolueaza fluidul motor.
Ea se executa prin turnare din fonta sau aliaje de aluminiu,fie ca o piesa unica pentru intregul motor,fie sub forma de piese separate pentru fiecare cilindru in parte,sau pentru un grup de cilindri.
Chiulasa poate avea diferite forme in functie de tipul motorului(m.a.s. sau m.a.c.),pozitia supapelor (lateral sau in cap)si felul raciri(cu lichid sau cu aer).
Chiulasa contine camera de ardere (partial sau integral),locasul bujiei sau injectorului,canalele de admisie si evacuare si locasurile supapelor la motoarele cu supape in cap.
Garnitura de chiulasa are rolul de a asigura etanseitatea perfecta dintre chiulasa si blocul cilindrilor.Garnitura de chiulasa se confectioneaza din azbestgrafitat imbracat in tabla subtire de cupru sau alama,din foi metalice de tabla sau aluminiu cu ondulatii pentru etansare sau din foi de azbest grafitat cu sau fara insertie metalica.
De obice se utilizeaza o garnitura pentru toti cilindri.Ea trebuie sa fie rezistenta la temperaturi inalte si suficient de plastica pentru a prelua deformatiile si neregularitatile provenite din prelucrare.Este prevazuta cu orificii pentru cilindri ,tije ,circuitul apei ,uleiului si pentru suruburile de strangere.Grosimea ei este de 1,5 pana la 4mm.
CARTERUL este organul fix al motorului situat la baza cilindrilor .Carterul se separa printr-un plan,de obicei orizontal in doua parti:
-cartarul superior turnat de regula ,dintr-o bucata cu blocul motor
-carterul inferior numit si baie de ulei
Principala conditie pe care trebuie sa o indeplineasca carterul este rigiditatea superioara deoarece preia toate fortele si momentele care iau nastere la functionarea motorului .Pentru fixarea pe cadru ,carterul este prevazut cu suporti.
Carterul superior in care se monteaza prin intermediul lagarelor paliere,arborele cotit al motorului,iar prin lagarele dispuse lateral, arborele cu came.
Lagarele paliere care servesc pentru sustinerea arborelui cotit,sunt formate din doua parti:o parte superioara,facand corp comun cu carterul,si partea inferioara prinsa de cea superioara prin intermediul unor suruburi prizoniere si piulite.Lagarele paliere au cuzineti acoperiti cu aliaj antifractiune si gauri de ungere pentru reducere frecarilor intre acestia si arborele cotit.
Carterul inferior este format dintr-o carcasa din tabla abutisata si foloseste ca rezervor pentru uleiul de ungere al motorului ,de aceea se numeste si baie de ulei.La parte inferioara ,baia de ulei este prevazuta cu un orificiu pentru scurgerea uleiului inchis cu un buson magnetic pentru acumularea impuritatilor metalice.
Mecanismul motor
4
/
5
Oleh
Cristi