Rolul cutiei de viteze este de a asigura ,prin modificarea raportului de transmitere al transmisiei ,varierea fortei de tractiune si a vitezei de deplasare in limite impuse de conditiile de deplasare.
In plus cutia de viteze asigura mersul inapoi al automobilului fara inversarea sensului de rotatie al motorului si intreruperea legaturii motorului de restul transmisiei cand ambreiajul este cuplat.
In scopul asigurarii unei bune adaptabilitati a automobilului conditiilor concrete in care are loc deplasarea ,cutia de viteze trebuie sa raspunda la o serie de cerinte printre care:
-sa aiba posibilitatea realizarii unui numar cat mai mare de rapoarte de transmisie, iar marimea lor sa fie determinata astfel incat sa asigure o utilizare rationala a puterii in conditiile unor performante dinamice si de economicitate ridicate
-constructia sa fie simpla ,robusta,usoara,sa aiba un randament mecanic ridicat si functionare silentioasa
-in exploatare ,sa prezinte siguranta si intretinere usoara,iar manevrarea sa se faca cat mai comod.
Din punct de vedere constructiv ,la o cutie de viteze se deosebesc:
-mecanismul reductor,ca parte ce realizeaza efectiv modificarea raportului de transmitere
-sistemul de actionare prin intermediul caruia se comanda modificarea raportului de transmitere
Dupa modul de modificare a raportului de transmitere cutiile de viteze pot fi:
-cu variatia in trepte
-cu variatia in continua (progresiva)
-combinate
Dupa principiul de functionare cutiile de viteze pot fi:
-mecanice
-hidraulice
-electrice
Dupa modul de actionare deosebim:
-cutii de viteze cu actionare manuala (neautomate)
-semiautomate
-automate
cutie de viteze Sursa foto : bimmer-service.ro |
Cutia de viteze
4
/
5
Oleh
Cristi