30 martie 2014

Sistemul ABS


Sistemul Anti Blocare ABS
Chiar si o scurta apasare a pedalei de frana poate cauza blocarea rotilor autovehiculului,chiar si pe carosabil uscat.Rotile blocate nu pot reactiona la forte laterale si in consecinta autovehiculul nu poate vira in timp ce franeaza.
ABS-ul recunoaste tendinta uneia sau mai multor roti de a se bloca si mentine constanta sau reduce presiunea de franare si astfel rotile nu se blocheaza.Vehiculul ramane manevrabil in timpul franariiiar soferul poate alege traiectoria dorita.
Principalele componente ale unui sistem ABS sunt:
1-Agregatul hidraulic ABS,format din unitatea hidraulica ce intervine asupra fortelor de franare si unitatea de comanda dotata cu microprocesor
2-Senzori de turatie ce monitorizeaza viteza de rotatie a fiecarei roti.

ABS
Sursa foto : cineainventat.ro


Atunci cand este actionata frana ,pompa de frana si amplificatorul servo creeaza presiunea de franare necesara.Unitatea de comanda ce monitorizeaza permanent situatia sistemului de franare si a senzorilor de rotatie ,intervine daca sesizeaza tendinta de blocare  a uneia sau mai multor roti,regland presiunea independent pe fiecare roata.
Principiul de functionare este simplu si eficient .Fiecare senzor monitorizeaza cate o roata si cand sesizeaza ca aceasta nu se mai invarte trimite semnal la calculator ,care slabeste strangerea pe care o exercita placutele de frana asupra discului sau tamburului permitand rotii sa se invarta ,si astfel, sa-si pastreze aderenta ,dupa care,cand sesizeaza din nou miscare ,placutele se strang din nou pe disc sau tambur,franand roata.Daca senzorul sesizeaza din nou blocarea rotilor se reia procesul.Dupa cum se vede procesul este unul pulsatoriu ,iar pe anumite intervale de timp pulsatiile sunt neregulate.Fiecare etrier de frana este comandat hidraulic printr-o conducta separata care vine din unitatea centrala de control.Avand cate un senzor pe fiecare roata si fiecare fiind comandata separat ,atunci, oricare roata este controlata individual si poate avea comportament diferit.Sistemul functioneaza astfel : la apasarea pedalei de frana se actioneaza in mod direct asupra etrierului si incepe procesul de franare.In functie de informatiile primite de la senzori ,electrovalvele blocheaza conductele de franare  si nu mai permit lichidului sa circule catre etrier ,in acest fel etrierul nu mai este sub presiune si sistemul se deblocheaza .Odata cu blocarea conductei de alimentare a etrierului ,se deblocheaza un circuit de retur al lichidului.Totul se intampla la nivel de unitate centrala si este controlat automat de computer in functie de : forta de apasare a pedalei de frana ,de cat timp este mentinuta pedala de frana apasata si de informatiile primite de la senzori sau de la alte sisteme ale masinii.

La sistemele de generatie mai noua un parametru important de care tine seama computerul ABS este viteza cu care se apasa pedala de frana .In felul acesta el sesizeaza situatiile de urgenta si atunci cand viteza de apasare a pedalei este mare computerul mentine si mareste presiunea in instalatia de franare pentru o perioada chiar daca sa luat piciorul de pe frana .Acesta este sistemul BAS(Brake Assistant System)-in traducere sistemul de asistenta la franarea de urgenta.
Sursa : Youtube

Articole asemanatoare

Sistemul ABS
4 / 5
Oleh

Aboneaza-te prin e-mail

Primeste ultimele articole prin e-mail.Introduceti adresa dumneavoastra.