04 iulie 2014

Transmisia longitudinala


Transmisia longitudinala are rolul de a transmite la distanta momentul motor,fara amplificarea lui,intre ansambluri ale transmisiei dispuse in planuri diferite cu pozitie relativa ,de obicei variabila.
Pentru indeplinirea rolului sau,transmisia longitudinala este formata dintr-un ansamblu de organe de masini (articulatii cardanice,cuplaje de compensare ,suporti intermediari,etc.)constituite intr-o unitate functionala independenta.
Cerintele principale impuse transmisiei longitudinale sunt :
-sa asigure sincronismul miscarii arborilor cuplati,indiferent de unghiurile dintre axele lor;
-sa asigure compensarile unghiulare si axele necesare;
-sa nu atinga turatie critica corespunzatoare regimului de rezonanta;
-sa asigure transmiterea energiei mecanice cu un randament cat mai ridicat;
-sa aiba o durabilitate mare,iar intretinerea sa fie cat mai putin pretentioasa.
Clasificarea transmisiilor longitudinale poate fi facuta dupa mai multe criterii :
-dupa legea de transmitere a miscarii : sunt transmisii longitudinale asicrone si sicrone
La transmisiile asicrone ,raportul de transmitere este o marime periodica cu valoare medie egala cu unu;la cele sincrone raportul de transmitere este constant si egal cu unu.
-dupa modul de constructie transmisiile longitudinale pot fii deschise sau inchise.
Transmisiile longitudinale se numesc inchise daca sunt dispuse intr-un tub cardanic sau intr-un carter.In celelalte cazuri se numesc deschise.
-dupa numarul articulatiilor cardanice se disting : transmisii monocardanice,bicardanice,tricardanice,etc.
In constructia de automobile transmisia longitudinala se utilizeaza la transmiterea fluxului de putere de la cutia de viteze sau cutia de distributie la transmisiile puntilor motoare,fie de la ambreiaj la cutia de viteze sau de la cutia de viteze la cutia de distributie ,cand acestea sunt dispuse in cartere independente de caroseria automobilului.

Articulatiile cardanice folosite in cadrul transmisiilor longitudinale sunt,din punct de vedere constructiv rigide sau elastice.Articulatiile cardanice rigide permit transmiterea miscarii de rotatie intre arborii care se intersecteaza datorita legaturii articulate a elementelor componente,iar celelalte prin deformarea elastica a unor elemente.Articulatiile cardanice rigide pot fi : cu lagare de alunecare sau cu rulmenti.In constructia moderna de automobile cele mai utilizate sunt articulatiile cardanice cu rulmenti cu ace,intrucat permit ,la dimensiuni constructive mici ,transmiterea unor sarcini mari la turatie ridicate.

Arborii cardanici fac legatura intre doua articulatii cardanice sau intre articulatie si unul dintre organele transmisiei avand rolul de a transmite la distanta momentul de torsiune al motorului si uneori forte axiale.
Arborele cardanic este compus dintr-o parte centrala de sectiune circulara ,formand arborele propriu-zis si piese de legatura  pentru prinderea articulatiilor.Partea centrala a arborelui poate fi tubulara sau plina.De regula se folosesc arbori tubulari deoarece ,comparativ cu cei cu sectiune plina ,la greutate egala ,sunt mai rigizi si permit marirea turatiei de functionare.
Daca transmisia longitudinala nu permite compensari axiale ,arborii cardanici vor avea lungime constanta  in caz contrar arborii vor avea lungime variabila.

arborii cardanici
arborii cardanici


Articole asemanatoare

Transmisia longitudinala
4 / 5
Oleh

Aboneaza-te prin e-mail

Primeste ultimele articole prin e-mail.Introduceti adresa dumneavoastra.