Instalatia de racire are rolul de a mentine in motor o temperatura optima ,numita temperatura de regim termic normal,prin preluarea caldurii netransformate in lucru mecanic de la organele motorului (cilindri, chiulasa,etc.)si cedarea ei catre mediul exterior.
Gradul de racire a cilindrilor si organizarea rationala influenteaza sensibil performantele dinamice ,economice si de durabilitate ale motorului.
Necesitatea sistemului de racire este determinata de faptul ca piesele motorului care vin in contact cu gazele de ardere se incalzesc foarte puternic.
Temperatura in cilindri motorului,in timpul procesului de ardere a amestecului carburant ,ajunge la 1700-2500grade celsius cu toate ca ,prin evacuarea gazelor arse ,o parte din caldura se elimina ,temperatura acestora ramane destul de ridicata ,800-900 grade celsius.O temperatura ridicata duce la :
-inrautatirea ungeri prin evaporare si chiar arderea peliculei de ulei de pe piesele in frecare,fiind posibila griparea pistonului in cilindri si a supapelor in ghidurile lor
-micsorarea coeficientului de umplere prin cresterea volumului specific al amestecului carburant ,odata cu cresterea temperaturii
-aparitia la m.a.s. a fenomenului de detonatie,care provoaca defectarea si chiar avarierea motorului
-inrautatirea proprietatilor mecanice ale materialului din care sunt executate piesele
-dilatarea neuniforma a pieselor si modificarea jocului de montaj,facand posibila griparea motorului.
Racirea motorului nu se poate face pana la temperatura mediului inconjurator ,datorita faptului ca temperaturile prea joase duc la inrautatirea parametrilor functionali ai motorului ,deoarece:
-se inrautatesc conditiile de formare a amestecului de carburant prin evaporarea incompleta a combustibilului
-se inrautatesc conditiile ungerii prin condensarea vaporilor de conbustibil pe pereti cilindrului ,fenomen care duce ,pe de o parte ,la spalarea peliculei de ulei de pe oglinda cilindrului ,iar pe de alta parte ,la diluarea uleiului ,scazandu-i astfel calitatile lubrifiante
-se maresc pierderile de caldura,fapt care duce la scaderea puterii si la marirea consumului specific de combustibil
-se mareste uzura generala a motorului (s-a constatat ca,la reducerea temperaturi lichidului de racire de la 80 la 30 de grade celsius ,uzura generala a motorului creste de 4-5 ori),deoarece la temperaturi joase pelicula de ulei isi pierde consistenta.
Instalatia de racire se clasifica astfel:
-dupa natura fluidului de racire cu lichid si cu aer
-dupa viteza de deplasare a fluidului de racire :cu racire naturala si cu racire fortata
Instalatia de racire cu lichid
Principiul care sta la baza constructiei instalatiei de racire cu lichid consta in urmatoarele : agentul lichid aflat in camera de racire a blocului motor preia caldura de la peretii cilindrilor si,incalzit ,ajunge intr-un radiator ,prin intermediul caruia evacueaza caldura in aer.Lichidul racit ajunge din nou in camera de racire a motorului .Prin urmare ,in instalatia de racire a motoarelor de automobil se produce o deplasare continua in circuit inchis a lichidului.
Aceasta instalatie este alcatuita din doua circuite:
-circuit de lichid
-circuit de aer
Circuitul de lichid cuprinde totalitatea elementelor care participa la transportul caldurii de la cilindru la radiator(camasa de apa a cilindrilor ,conductele, radiatorul,pompa de apa,organele de reglaj ).
circuitul lichidului de racire Sursa foto : clubopel.com |
Circuitul de aer cuprinde totalitatea elementelor care participa la transmitera caldurii in mediul ambiant
(radiator,ventilator,organe de reglaj,etc.)
Dupa modul de circulatie a licidului ,se deosebesc instalatii de racire prin termosifon si cu circulatie fortata a lichidului (realizata cu ajutorul pompei de lichid ).
In prezent ,la automobile este in exclusivitate instalatia de racire cu circuit fortat a lichidului.
Instalatia de racire sub presiune
Necesitatea reducerii cantitatii de lichid din instalatia de racire cat si a cantitati de caldura evacuate prin sistemul de racire a dus la raspandirea pe scara larga a sistemului de racire sub presiune.Marirea presiunii in instalatia de racire permite o sporire corespunzatoare a temperaturii lichidului de racire (100-115 grade celsius),deoarece creste temperatura de fierbere.In instalatia de racire sub presiune,se utilizeaza lichide speciale de racire ,care,pe de o parte intensifica transferul de caldura ,iar pe de alta parte ,nu prezinta pericol de inghet.
Instalatia de racire cu aer
La motoarele de automobil ,racirea cu aer se realizeaza prin preluarea caldurii radiate de peretii camerei de ardere si ai cilindrilor ,datorita contactului direct cu acestia al unui flux de aer dirijat.
Instalatia de racire cu aer cuprinde : un ventilator ,capotaje te tabla pentru dirijarea curentului de aer pe suprafata cilindrilor motorului si a chiulasei ,aripioare de racire la cilindrii si chiulasa.
Ventilatorul are rolul de a trimite un curent puternic de aer peste cilindri si chiulasa .Debitul acestuia este de 4-5 ori mai mare decat al ventilatorului de la instalatia de racire cu lichid si de aceea puterea absorbita de ventilator la racirea cu aer este mult mai mare .Unele motoare au ventilatoare cu palete cu pas variabil ,reglate automat prin termostat ,in functie de temperatura motorului.
Cilindri si chiulasa motorului racit cu aer sunt prevazuti prin constructie cu aripioare turnate corp comun sau atasate ,care au rol de a mari suprafata de racire ,care pate fi mai mare ,fata de suprafata interioara ,de pana la 7-10 ori la m.a.c. si de 12-14 ori la m.a.s.
Instalatia de racire
4
/
5
Oleh
Cristi