Defectiunile sistemului de franare influenteaza procesul franarii si se pot manifesta sub diverse forme.
Frana nu tine ,este slaba sau nu actioneaza. Defectul este efectul unor cauze multiple care se refera la reglajul incorect al franelor ,la deteriorarea sau uzarea unor organe ,precum si la pierderile de lichid sau aer,in cazul actionarii hidraulice si respectiv,pneumatice.
Reglajul incorect al franelor poate insemna : cursa libera a pedalei prea mare ;joc marit intre saboti si tamburi;slabirea piulitelor de reglare sau a arcurilor la franele cu reglare automata ;prinderea si reglarea incorecta a sabotilor la buloanele de pivotare.
Inlaturarea defectului consta in reglarea cursei libere a pedalei si a jocului dintre saboti si tambur.
Uzarea garniturilor de frecare se constata prin faptul ca ,la apasarea pedalei ,efectul de franare este redus ,deoarece frecarea dintre tambur si niturile de fixare a garniturilor este mica.
Inlaturarea defectului consta in inlocuirea garniturilor de frecare.
Uzarea garniturilor pistonului pompei centrale si a pistoanelor cilindrilor receptori face ca,la apasarea pedalei de frana ,lichidul in loc sa fie trimis spre cilindrii receptori sau sa impinga pistoanele acestora ,scapa pe langa garinituri ,astfel ca franarea nu se mai realizeaza corespunzator.
Remedierea se face la statia de intretinere prin demontarea cilindrilor receptori sau pompei centrale ,curatarea asperitatilor inlocuirea garniturilor ,spalarea instalatiei si prin introducerea unui lichid nou.
Sursa foto : |
Prezenta aerului sau vaporilor in conducte ,cat si pierderilede lichid din instalatie se datoreaza ;lipsei de lichid din instalatie ;folosirii exagerate si indelungate a franelor ,astfel ca ,datorita incalzirii alcoolul etilic sau metilic din lichidul de frana s-a evaporat si a format dopuri;desfacerii,fisurii sau deteriorarii racordurilor ,a garniturilor cilindrilor sau a conductelor metalice .
Unele defectiuni se pot inlatura pe parcurs prin completarea lichidului si prin evacuarea aerului sau a vaporilor din conducte.Inlocuirea conductelor sau a racordurilor fisurate sau deteriorate se face la statia de intretinere.
Pierderile de aer de la frana pneumatica constituie o defectiune similara cu pierderea lichidului la actionarea hidraulica.Pierderile de aer se constata fie prin zgomotul produs la iesire aerului ,fie prin citirile la manometrul de aer (la oprirea motorului ,acul manometrului indica pierderi de aer).Aceste pierderi se produc pe la racorduri ,conducte metalice ,rezervorul de aer.
Frana freaca ,desi pedala de frana nu este actionata .Cauzele acestei defectiuni sunt: reglajul incorect al sabotilor;arcurile de readucere rupte sau slabite ;pistoanele cilindrilor receptori gripate ,astfel incat dupa actionarea sabotilor raman intr-o situatie de blocare ;orificiul de compensare de la pompa centrala infundat,nepermitand lichidului sa revina in rezervor,astfel ca sabotii vor contiuna sa stea aplicati pe tamburi;lichidul necorespunzator ;pedala incorect montata sau reglata.
Unele defectiuni se pot inlatura partial pe traseu (reglarea distantei dintre saboti si tamburi verificarea si reglarea pedalei).In cazul in care arcul de readucere a sabotului este rupt sau slabit se intrerupe functionarea franei la roata respectiva ,prin legarea sabotilor cu un cablu,ca sa nu mai atinga tamburul.
In timpul franarii,automobilul trage intr-o parte.Inconvenientul se datoreaza ,in general,dereglari franelor ,precum si unor defectiuni ale sistemului de franare ,cum ar fi:existenta unor tamburi excentrici ;montarea unor garnituri necorespunzatoare ;folosirea unor arcuri de readucere a sabotilor prea tari ;infundarea,deformarea sau fisurarea racordului flexibil ;patrunderea unsorii la garniturile de frecare;spargerea membranie sau deteriorarea garniturii cilindrului de franare ale unei roti ;presiunea in anvelope este diferita.
Blocarea rotilor.Defectiunea poate aparea la una sau la toate rotile pe timpul deplasarii sau dupa efectuarea franarii ,chiar dupa ce conducatorul a eliberat pedala de frana.Cauzele care determina blocarea rotilor sunt: intepenirea sau griparea pistonului cilindrului uneia sau mai multor roti ;ovalizarea tamburilor de frana;infundarea racordului flexibil ;deteriorarea sau slabirea arcurilor sabotilor.
Franarea se intrerupe (automobilul trepideaza).Defectiunea se datoreaza urmatoarelor cauze: fixarea necorespunzatoare a garniturilor de frecare pe saboti;dereglarea sabotilor la articulatiile de pivotare (jocuri mari) sau ovalizarea tamburilor;existenta unor jocuri mari la rulmentii rotilor sau la arbori planetari ;jocurile excesive ale arcurilor suspensiei;deformarea arborilor planetari;lovirea sau deformarea tamburilor;garniturile de fracare sunt unse,sunt prea lungi sau prea dure.
Franarea este insotita de zgomot.Defectiunea se manifesta sub forma unor "scartaieturi"ascutite si puternice ,uneori fiind insotite de vibratii.
Cauzele care produc aceste zgomote pot fii: uzura excesiva a garniturilor de frecare ;patrunderea unsorii amestecate cu praf,uscarea ei si lustruirea suprafetei garniturilor;folosirea unor tamburi cu pereti de grosimi diferite ;slabirea placii de ancorare a bolturilor sau a niturilor ;intrebuintarea unor discuri de frana prea elastice sau insuficient stranse la suruburile de fixare;placute de frana uzate peste normal.
ATENTIE!!!!TOATE OPERATIUNILE CE IMPLICA SISTEMUL DE FRANARE SE VOR FACE LA ATELIERE SPECIALIZATE SAU DE CATRE PERSOANE INSTRUITE.NU VA JUCATI CU FRANELE MASINII.
Defecte in exploatare ale sistemului de franare
4
/
5
Oleh
Cristi