In constructia de automobile ,ambreiajele mecanice(de frictiune) au capatat raspandirea cea mai mare ,dat fiind faptul ca satisfac in buna masura cerintele principale ,respectiv :sunt simple,ieftine,sigure in exploatare ,usor de manevrat si au momente de inertie mici ale pieselor partii conduse.
Functionarea ambreiajelor mecanice este bazata pe folosirea fortelor de frecare ce apar intre suprafetele partilor conduse si conductoare ale acestora.
Ambreiajele mecanice utilizate in constructia de automobile pot avea unul sau doua discuri de frictiune in functie de marimea momentului transmis.
Dintre ambreiajele simple ,utilizarea cea mai larga au capatat-o cele cu un singur disc de frictiune,datorita simplitatii constructiei,greutatii reduse si pretului de cost mic.
Folosirea acestui tip de ambreiaj se recomanda in cazurile in care momentul transmis nu este mai mare de 700-800 Nm.Momentul maxim transmis de ambreiaj depinde de forta dezvoltata de arcuri ,de dimensiunile discurilor ,de coeficientul de frecare si de numarul suprafetelor de frecare.Posibilitatea maririi coeficientului de frecare pentru materialele existente este limitata marirea diametrului discurilor este ,de asemenea,limitata de dimensiunile volantului motorului,iar forta dezvoltata de arcuri nu poate fi oricat de mare,deoarece creste in mod nepermis incarcarea specifica,iar actionarea ambreiajului se face greu.
Din aceste motive ,la transmiterea unui moment mai mare de 800 Nm se recomanda folosirea ambreiajului cu doua discuri.Cresterea momentului de frecare prin marirea numarului discurilor ambreiajului nu aduce schimbari in schema de principiu a acestuia ,ci impune doar marirea numarului de piese similare.O oarecare dificultate constructiva la aceste ambreiaje o constituie necesitatea asigurarii unei deplasari fortate a discurilor de presiune interioare,in scopul obtinerii unei decuplari totale si rapide.
O influenta deosebita asupra constructiei ambreiajelor mecanice o are dispunerea arcurilor de presiune care pot fi centrale sau periferice.In functie de numarul lor,arcurile periferice cilindrice se dispun pe unul sau mai multe cercuri,la distante egale intre ele.Din punct de vedere constructiv ,arcurile pot fi : spirale-cilindrice,conice sau parabolice,plate,conice sau sub forma de diafragma.
Uzura garniturilor de frictiune depinde de incarcarea specifica ,de viteza de alunecare si de temperatura,cunoscand faptul ca ,la temperaturi mai mici de 523 K,intensitatea uzuri creste brusc.O atentie deosebita se acorda rezistentei garniturilor de frictiune care sunt supuse unor forte centrifuge si tangentiale mari.Din acest punct de vedere ,cel mai bine se comporta garniturile confectionate din textura de azbest presata cu bachelita ,la presiuni de 200-250 daN/cm patrat.Pentru ambreiajele puternic solicitate se utilizeaza garnituri de frictiune formate din textura de azbest armata cu sarma de alama ,impregnata cu liant si presata pe cate un strat de azbest si cupru dispus de fiecare parte a discului si care constituie jumatate din grosimea garniturii.
In unele cazuri se utilizeaza materiale metalo-ceramice ale caror avantaje constau in conductibilitate termica buna ,coeficient de frecare ridicat ,stabilitate mare la temperatura si rezistenta mecanica deosebita.Uzura acestor garnituri este foarte mica ,dar uzura celorlalte elemente de frecare este mare si de aceea utilizarea lor nu se face pe scara larga.
Fixarea garniturilor de frictiune pe disc se face cu nituri sau prin lipire cu cleiuri speciale.
Raspandirea cea mai mare o are nituirea,deoarece asigura rezistenta si siguranta in functionare si permite inlocuirea garniturilor fara prea multa greutate.Niturile utilizate sunt executate din materiale cu duritate redusa (cupru,alama,aluminiu),care nu provoaca zgarieturi pe suprafata de frecare.La functionarea cu temperaturi ridicate se recomanda niturile din alama sau cupru,deoarece niturile din aluminiu ,in asemenea conditii,au o rezistenta scazuta.
Lipirea garniturilor de frictiune prezinta unele avantaje:
-marirea suprafetei de frecare prin eliminarea orificiilor pentru nituri
-eliminarea slabirii rezistentei garniturii la eforturi tangentiale
-utilizarea mai rationala a grosimii garniturii
In schimb ,aceasta metoda de fixare are si dezavantaje ,in sensul ca nu permite montarea arcurilor plate si face sa creasca rigiditatea garniturii.
Garniturile metalo-ceramice se pot fixa numai prin lipire,care se executa la anumite temperaturi si presiuni.
Elementul elastic suplimentar
Prin introducerea in transmisia automobilului a unui element elastic suplimentar se reduc sarcinile dinamice care apar la cuplarea brusca a ambreiajului si se modifica caracteristica elastica a transmisiei ,inlaturindu-se prin aceasta posibilitatea aparitiei rezonantei de inalta frecventa
Elementul elastic suplimentar se introduce in discul condus al ambreiajului.
Ambreiajul mecanic
4
/
5
Oleh
Cristi