Intretinerea sistemului de directie consta in : masurarea jocului volanului ,verificarea jocului din articulatii ,reglarea mecanismului de actionare ,verificarea si reglarea unghiurilor de pozitie ale rotilor de directie si pivotilor (geometria directiei) ,strangerea suruburilor de fixare a casetei de directie ,strangerea articulariilor sferice.
Reglarea mecanismului de actionare a directiei.Modul de reglare a mecanismului de actionare a directiei difera in functie de tipul constructiv al acestuia ,in toate cazurile insa operatiunea de reglare se va executa numai dupa inlaturarea jocurilor din articulatiile mecanismului.
Controlul geometriei rotilor de directie.Aparatele de masurat si control al geometriei rotilor de directie pot fi mecanice ,optice sau electronice.Aparatele mecanice sunt relativ simple si mai ieftine decat cele optice,avand insa o precizie mai redusa.In prezent sunt utilizate frecvent aparatele electronice.
Fiecare aparat are intocmit instructiuni de folosire de catre intreprinderea producatoare.
Unghiurile de asezare ale rotilor si pivotilor trebuie sa se incadreze in limitele prevazute in cartea tehnica a automobilului respectiv.
sistemul de directie Sursa foto : |
Ungerea sistemului de directie.Piesele mecanismului de directie ce necesita ungere sunt : caseta de directie ,articulatiile sferice si pivotii.
Ungerea casetei de directie se face, de regula ,cu ulei de transmisie ,respectand periodicitatea prescrisa de fabrica.Periodic se controleaza nivelul si ,la nevoie,se completeaza pierderile cu acelasi tip de ulei.Daca pierderile de ulei devin prea mari trebuie depistata si inlaturata cauza care le genereaza ,pentru a evita avariile.
In cazul servodirectiei hidraulice ,o data cu inlocuirea uleiului se schimba si filtrul de ulei.
Articulatiile sferice si pivotii se ung cu unsoare consistenta,introdusa sub presiune prin gresoarele cu care sunt prevazute.
Defectiunile sistemului de directie se pot manifesta sub forma:
-manevrarea volanului necesita un efort mare;
-rotile de directie oscileaza la viteze reduse ;
-rotile de directie oscileaza la viteze mari;
-directia trage intr-o parte;
-directia transmite volanului socuri de la roti;
-zgomote anormale ale directiei.
Manevrarea volanului necesita un efort mare.Defectul se datoreaza urmatoarelor cauze : frecarilor mari in articulatie,frecarilor anormale in caseta de directie si la pivotii fuzetelor ,deformarii axului volanului,precum si unor defectiuni ale pneurilor.
Frecarii mari in articulatii se produc ca urmare a unui montaj sau reglaj incorect ,a gresajului nesatisfacator sau a patrunderi prafului intre elementele articulatiei.
Frecarii anormale la pivotii fuzetelor se datoreaza gresajului nesatisfacator ,jocului insuficient intre pivoti si rulmenti sau bucse ,griparii pivotilor.Remedierea consta in gresarea sau schimbarea pivotilor dupa caz.
Frecarii anormale in caseta de directie se produc datorita gresajului insuficient uzarii sau deteriorarii surubului melc ,rulmentilor uzati sau incorect montati ,jocul insuficient intre elementele casetei sau fixarii incorecte a casetei de directie pe cadrul automobilului.
Defectiunile ,cu exceptia gresajului ,nu se pot remedia decat in atelier.
Defectiunea pneurilor care ingreuneaza manevrarea volanului pot fi : presiune insuficienta sau inegala ,uzura neuniforma sau pneuri de dimensiuni diferite.
Rotile de directie oscileaza la viteze reduse .Oscilatia rotilor de directie ,la viteze mai mici de 60 km/h,se datoreaza cauzelor :presiunii incorecte in pneuri ,pneuri de dimensiuni diferite,roti neechilibrate ,organele sistemului de directie sunt uzate.
Defecte in exploatare ale sistemului de directie
4
/
5
Oleh
Cristi