Aprinderea amestecului carburant in motoarele cu ardere interna care echipeaza automobile se face prin scanteia electrica (la motoarele pe benzina) ,fie prin autoaprindere (la motoarele diesel).
La m.a.s. ,aprinderea are loc sub forma unei descarcari electrice in mediul gazos cu ajutorul curentului de inalta tensiune.Scanteia electrica pentru aprinderea amestecului carburant se produce sub forma uni arc electric intre electrozi unei bujii,la sfarsitul cursei de comprimare ,cand presiunea in cilindru atinge 10-12 bar.
La m.a.c. ,aprinderea se face spontan fara scanteie ,de la sursa electrica exterioara ,datorita incalzirii prin comprimare a aerului din cilindri pana la o temperatura de 450-750 grade celsius ,cand presiunea creste pana la 35-38 bar.
Daca intre electrozii bujiei se aplica o tensiune electrica ,va aparea si un camp electric ,care va dirija miscarea ionilor-ionii pozitivi la electrodul negativ,iar cei negativi la electrodul pozitiv.
Marindu-se tensiunea intre electrozii bujiei ,viteza ionilor creste ,astfel incat vor sparge moleculele cu care se intalnesc ,disociindu-se in ioni si electroni,care vor fi si ei atrasi de electrozii bujiei.Astfel se obtine ionizarea aerului si a particulelor de combustibil dintre electrozii bujiei ,circuitul inchizandu-se printr-o scanteie de strapungere, deoarece amestecul ionizant isi pierde proprietatile de izolator.
Moleculele disociate de combustibil intra in reactie cu moleculele disociate de oxigen si incep arderea amestecului.
Valoarea tensiunii care trebuie creata intre electrozii bujiei pentru producerea scanteii depinde de mai multi factori cei mai importanti fiind,distanta dintre electrozii bujiei ,presiunea si temperatura amestecului carburant.Tensiunea care provoaca ionizarea amestecului,si deci,scanteia trebuie sa aiba valori de 7000-8000 V.In practica ,pentru a mari siguranta functionarii instalatiei ,se foloseste o tensiune de 10000-20000 V.
\Curentul de inalta tensiune necesar aprinderii este obtinut in doua feluri :
-prin transformarea curentului de joasa tensiune de la bateria de acumulatoare ,cu ajutorul unei bobine de inductie.
-direct de la magnetou,fara sa mai fie nevoie de baterie de acumulatoare pentru aprindere.
Pe unele motoare de automobil s-a introdus aprinderea electronica ,in special cea cu tranzistoare ,datorita avantajelor pe care le prezinta ,in comparatie cu aprinderea clasica ,mai ales pentru motoarele cu turatii mari si cu rapoarte de comprimare ridicate.
electrozi bujie |
Instalatia de aprindere
4
/
5
Oleh
Cristi