Ungerea mecanismului motor
Lagarele paliere si de biela impreuna cu arborele motor se ung sub presiune cu ulei venit prin canale la lagarele paliere.
Pistonul,cilindrul,segmentii si boltul se ung prin barbotarea (ungerea automata a organelor interne ale unui motor) uleiului de la lagarele manetoane ,cand acestea se gasesc in vecinatatea P.M.I.
La anumite motoare ,capul mare al bielei este prevazut cu un orificiu orientat prin care se stropeste suplimentar partea stanga a cilindrului ,deoarece primeste mai putin ulei datorita sensului de rotatie spre dreapta.
Boltul si bucsa bielei se ung prin barbotare ,de catre uleiul care patrunde in interiorul pistonului.La putine motoare ,aceste piese sunt unse sub presiune printr-un canal practicat in corpul bielei.
Ungerea sistemului de distributie
Angrenajele de la distributie se ung prin barbotare.Uleiul vine la unul din pinioane si prin angrenare se ung toate celelalte.
Aducerea uleiului se face de la primul palier al arborelui,prin interiorul axului si pinionului intermediar,prin prelingerea uleiului de la culbutori ,printr-un canal special sau printr-o conducta.
Fusurile arborelui cu came se ung sub presiune cu ulei venit prin canalele de la lagarele paliere sau rampa.Camele si tachetii se ung prin stropire de la arborele motor si prin prelingerea uleiului de pe tija impingatoare .Stropirea camelor se face si prin orificiile prevazute in capacul mare al bielei prin care sunt stropiti si cilindrii sau prin orificii speciale.Pinioanele pentru antrenarea arboreleui distribuitorului si al pompei de ulei se ung cu ulei care se scurge de la culbutori.Culbutorii si axul culbutorilor se ung prin presiune.Uleiul vine printr-un canal in bloc si chiulasa la axul culbutorilor ,de la fusul central al arborelui cu came.
Surubul de reglaj ,tijele impingatoare ,capetele si tijele supapelor si resorturile se ung prin stropire cu ulei care trece prin canalele practicate in culbutori.Ungerea acestor piese se face si cu vapori de ulei ce se gasesc sub canalul chiulasei.
Ungerea abundenta a supapelor nu se mai foloseste ,deoarece duce la coaxarea lor.La unele motoare ,scurgerea uleiului pe supape este impiedicata cu ajutorul unor garnituri de cauciuc.
Celelalte organe ale motorului au posibilitati individuale de ungere cu ulei sau unsoare consistenta,ca :pompa de injectie ,pompa de apa,etc.
Ungerea motorului si a sistemului de distributie
4
/
5
Oleh
Cristi