Electromotorul (demarorul)
Demarorul electric este un motor de curent continuu,alimentat de la bateria de acumulator.Principiul sau de functionare se bazeaza pe fenomenul inductiei electromagnetice.Serveste la antrenarea arborelui cotit printr-un angrenaj format dintr-un pinion montat pe axul demarorului si o coroana dintata pe volant.Demarorul antreneaza temporar arborele cotit ,printr-un dispozitiv special.Puterea demaroarelor electrice este de 1-2%din puterea nominala a m.a.s. si 10-15%din puterea nominala a m.a.c.Pornirea este sigura si comoda si se utilizeaza la toate automobilele.Cuplarea trebuie realizata numai in momentul pornirii iar decuplarea sa se faca in mod automat ,imediat dupa pornire.
Mecanismul de cuplare a demarorului poate fi actionat :prin inertie ,mecanic si electromagnetic.
Punerea in functiune a unui motor se numeste pornire.Pentru a pune in functiune un motor cu ardere interna ,este necesar sa se realizeze umplerea cilindrului cu incarcatura proaspata ,comprimarea ei ,producerea scanteii sau injectia de combustibil ,aprinderea fortata sau autoaprinderea amestecului si arderea lui.Pentru pornirea unui motor este necesar sa se roteasca initial arborele cotit ,ceea ce este posibil numai daca se dispune de o sursa exterioara de energie.
Turatia de pornire minima necesara pentru producerea primelor aprinderi ale amestecului se numeste turatie de pornire.
Turatia de pornire trebuie sa asigure:
-formarea amestecului inflamabil
-intensitatea scanteii la care amestecul sa fie aprins la m.a.s.
-presiunea de injectie necesara pulverizari combustibilului si depasirea prin comprimarea aerului in cilindru a temperaturii de autoaprindere a combustibilului ,la m.a.c.
La m.a.s. turatia de pornire este redusa datorita volatilitatii si inflamabilitatii ridicate a combustibilului ,imbogatirii amestecului cu dispozitive de pornire ale carburatorului si declansarea scanteii.Ca urmare ,la 0 grade celsius ,turatia de pornire ajunge la 35-40 rot/min.
La m.a.c. turatia de pornire este mai ridicata ,deoarece gradul de comprimare a aerului scade sensibil la turatii joase,intrucat cresc pierderile de caldura datorita timpului mai indelungat de contact al incarcaturii proaspete cu peretii si temperaturii scazute a acestora la pornirea motorului rece ,precum si datorita imperfectiunii etanseitatii cilindrului ,cauzate de reducerea rezistentelor la scurgere ,prin jocuri.Din acest considerent ,la finele comprimarii nu se atinge temperatura de autoaprindere.Vaporizarea si autoaprinderea combustibilului sunt afectate in plus de imposibilitatea incalziri aerului proaspat ,de inrautatirea pulverizarii din cauza vitezei reduse a pistonului pompei de injectie ,precum si de vascozitatea ridicata a combustibilului .Ca urmare ,turatia de pornire la m.a.c.este la 0 grade celsius intre 100-200 rot/min.
-m.a.s. - motor cu aprindere prin scanteie
-m.a.c. - motor cu aprindere prin comprimare (autoaprindere,diesel)
demarorul (electromotorul) Sursa foto: e-automobile.ro |
Instalatia de pornire electromotorul
4
/
5
Oleh
Cristi