Arborele cotit numit si arbore motor, are rolul de a transforma ,impreuna cu biela,miscarea de translatie a grupului piston in miscare de rotatie.Arborele cotit transmite aceasta miscare de rotatie(respectiv cuplul motor),prin intermediul organelor de transmisie,la rotile motoare ale automobilului.
De asemenea,pune in miscare diferite mecanisme si agregate ale motorului(mecanismul de distributie, pompa de apa,ventilatorul,etc.
Avand in vedere conditiile de lucru,arborele cotit trebuie sa sadisfaca urmatoarele cerinte:
-sa asigure o rezistenta si rigiditate mare
-suprafetele de frecare sa prezinte o buna rezistenta la uzura
-sa evite rezonanta oscilatiilor de rasucire
-sa fie echilibrate static si dinamic.
Arborele cotit se compune din urmatoarele parti:
-fusurile paliere
-fusurile manetoane
-flansa de fixare a volantului
-contragreutatile
Fusurile paliere sunt corpuri cilindrice situate pe axa geometrica a arborelui cotit prin intermediul caroraacestea se sprijina pe lagarele de reazem montate pe carterul motorului, numite lagare paliere.De fusurile paliere se leaga,apoi manivelele.Ele au diametrul egal cu 0,60-0,80 D (D find diametrul cilindrului).
Fusurile manetoane sunt corpuri cilindrice ale arborelui cotit de care sunt articulate capetele mari ale bielelor.Fusurile manetoane au axele paralele cu axele fusurilor paliere,respectiv cu axa geometrica a arborelui cotit si au diametrele egale cu 0,55-0,75 D.
Fusurile paliere si fusurile manetoane trebuie sa fie perfect cilindrice si prelucrate fin prin rectificare si lustruire.
Flansa serveste la prinderea volantului prevazut cu coroana dintata ce angreneaza la pornirea motorului cu pinionul motorului electric de pornire.
In scopul asigurari unui circuit continu de ulei necesar fiecarui fus, arborele cotit se gaureste pe toata lungimea sa , formandu-se un canal continu.La mijlocul fiecărui fus palie si maneton se gaseste un orificiu de un diametru mai mic perpendicular pe axa fusului si prelungit pana la canalul general de ungere a arborelui cotit.Prin acestea uleiul patrunde pe suprafata fusului pe care il unge.
Deoarece din sistemul de ungere descris mai sus, fac parte si palierele extreme ale arborelui cotit,apare pericolul scurgerii uleiului in afara motorului.Preintampinarea si indepartarea acestui neajuns se fac dispozitive speciale de etansare.
arborele cotit Sursa foto : e-automobile.ro |
Arborele cotit
4
/
5
Oleh
Cristi