Sistemul inlocuieste carburatorul si capata o raspandire mare la cele mai multe motoare de autoturisme moderne.Acestea imbunatateste dozarea amestecului carburant,iar functionarea motorului se face cu amestec mai bogat sau mai sarac .Insotit si de o sonda lambda,reduce poloarea atmosferica cu gazele de esapament.
Injectia de benzina realizeaza dozarea optima a amestecului de carburant in functie de o serie de factori (sarcina,turatie,temperatura lichidului de racire ,avansul la aprindere ,continutul gazelor de esapament,etc.)ea poate fi:
-de tip monopunct (injectia de benzina are loc in colectorul de admisie)
-de tip multipunct ,la fiecare cilindru al motorului ,in poarta supapei de admisie .Ea poate fi cu actiune continua ,pentru cele cu comanda combinata-mecanica si electrica de tipul K si KE Jetronic,sau cu actiune discontinua cu comanda electronica de tip L sau LE Jetronic.
-injectie directa de benzina in cilindri motorului.
In cazul instalatiei de injectie de benzina monopunct ,dozarea amestecului de ardere se face in colectorul de admisie ,benzina fiind injectata de injector ,plasata deasupra clapetei de acceleratie in curentul de aer admis in cilindri motorului prin depresiune (cand supapa de admisie este deschisa).
Benzina este absorbita din rezervor de catre pompa electrica si debitata prin conducta si filtru la regulatorul de presiune apoi prin injector este pulverizata in curentul de aer din corpul clapetei-injector montat pe colectorul de admisie.Se formeaza amestecul carburant ,care este admis in cilindrii motorului prin supapele de admisie ,in ordinea 1-3-4-2 (datorita depresiunii).Diferite dozari,in functie de sarcina motorului ,se asiguara de calculator,prin pozitionarea clapetei de acceleratie de catre sofer prin potentiometru.
Pozitia clapetei pentru relanti este asigurata automat de catre micrometru la turatia de 850 rot/min.
Aprinderea amestecului carburant se realizeaza de catre bujii prin modulul de aprindere si de calculator.
Presiunea de injectie este de 0,9-1,1 bar,iar deschiderea injectorului se face electromagnetic prin comanda data de calculator.
Firme renumite ,constructoare de autoturisme Mercedes,BMW,Fiat,Toyota, folosesc la unele tipuri injectia de benzina de tip Motronic sau Jetronic multipunct, discontinua,cu comanda electronica.
Functionarea instalatiei de injectie de benzina multipunct.
Benzina este aspirata din rezervor de catre o pompa electrica comandata de releu filtrata ,presiunea fiind reglata de regulator si prin rampa de injectie este trimisa la injectoare in poarta supapelor de admisie de la fiecare cilindru al motorului ,in cantitati determinate de regimul de functionare ,intr-o anumita ordine.
Calculatorul in functie de informatiile primite ,lanseaza comanda injectiei intermitente de benzina ,prin supapa electromagnetica a fiecarui injector la presiunea de 2-3 bar,in anumite cantitati ,intr-o anumita ordine ,precum si scanteia de aprindere a amestecului de carburant de catre bujie ,prin intermediul bobinei de inductie si a distribuitorului de inalta tensiune sau modulul bobina-distribuitor.
Imbogatirea amestecului la pornire sau in sarcina ,precum si saracirea lui la decelerari tine cont de sarcina motorului sau de functionarea la relanti.
Totodata calculatorul asigura autocontrolul si autotestarea pentru depistarea defectiunilor.
Prin actiunea sondei lambda si a catalizatorului se asigura depoloarea atmosferica ,prin arderea completa a gazelor de evacuare .O serie de automobile ,folosesc catalizatorul ceramic cu pelicula interioara alveolara ,din substante chimice pe baza de platina si paladium .
instalatia de alimentare cu combustibil |
injectoare benzina Sursa foto : serviceautoalex.ro |
Injectia de benzina monopunct si multipunct
4
/
5
Oleh
Cristi