Uleiul din carter trebuie sa isi mentina temperatura in jurul a 75-90 de grade celsius.Prin contactul cu suprafetele fierbinti ale pieselor,uleiul preia o cantitate de caldura ,care reprezinta aproape 2,5% din caldura produsa in cilindri prin arderea combustibilului.Acest lucru impune racirea uleiului.Acestea se realizeaza la majoritatea motoarelor a caror regim de lucru in sarcini partiale ocupa o pondera insemnata in functionare ,prin efectul de racire pe care il produce fluxul de aer,actionand in mod direct asupra baii de ulei in timpul circulatiei automobilului.
La anumite motoare ,in special la cele care echipeaza autocamioanele grele ,care lucreaza in regim de sarcina prelungit sau in conditii grele de drum.sistemele de ungere sunt prevazute cu radiatoare de ulei racite cu aer sau cu apa.
Radiatoarele de ulei racite cu aer se executa de obicei din tuburi prevazute cu aripioare si se monteaza inaintea radiatorului din sistemul de racire cu apa al motorului sau in directia fluxului de aer creat de ventilator ,in cazul motoarelor racite cu aer.Intensitatea racirii uleiului depinde ,in acest caz ,de temperatura aerului inconjurator.
Radiatoare de ulei racite cu apa folosesc agentul instalatiei de racire al motorului.Constructiv aceste radiatoare se realizeaza din elemente tubulare sau lamelare.
Acest tip de radiatoare prezinta avantajul ca permit mentinerea cu o stabilitate mai mare a temperaturii de regim a uleiului.Totodata,dupa pornirea motorului ,incalzirea uleiului se realizeaza mai rapid ,mai ales pe timp rece.O insuficienta a acestor radiatoare o constituie necesitatea majorarii dimensiunilor de gabarit ale sistemului de racire al motorului pentru a se putea asigura si volumul si circuitul suplimentar de lichid.
Radiatorul de ulei
4
/
5
Oleh
Cristi