Defectele in exploatare ingreuneaza sau chiar fac imposibila pornirea motorului.
Motorul are pornirea greoaie din urmatoarele motive:
Cadere de tensiune normala dar curentul absorbit este mai mare in sarcina,datorita frecarilor dintre rotor si stator prin uzarea bucselor de bronz (lagarele arborelui) ,incovoierii arborelui rotorului ,griparii pinionului de cuplare ,scurtcircuitarii infasurarilor sau a colectorului ,arderii armaturi sau releului electromagnetului ,precum si arderii colectorului,uzarii sau griparii periilor in culisele lor.
Remedierea consta in demontarea demarorului de pe motor,dezasamblarea ,curatarea (nu cu produse petroliere ,mai ales la bobinajele ,rotor si releu),controlul scurtcircuitelor pe stand de probe special ,si dupa necesitate ,inlocuirea bucselor de bronz,indepartarea arborelui ,verificand centrarea lui pe strung ,degriparea pinionului (curatarea si ungerea filetului),slefuirea pe strung a colectorului cu hartie abraziva foarte fina si curatarea izolatiei dintre lamele cu o lama de latime corespunzatoare.Eventualele scurtcircuite ale infasurarilor statorului se inlatura prin refacerea izolatiei;daca sunt la rotor,se face inlocuirea lui.La releul electromagnetic,se face dezoxidarea armaturii si bornelor ,iar in caz de scurtcircuit ,se izoleaza sau se inlocuieste bobinajul.
Periile se degripeaza sau se inlocuiesc daca uzura depaseste 1/3 din latimea lor normala.
Dupa reparare ,electromotorul se supune incercarilor la mersul in gol si in sarcina pe standul special.
-Daca, curentul absorbit va fi mic la mersul in gol si in sarcina ,defectiunile constau in uzarea periilor sau intreruperea infatisarilor statorului sau rotorului (indusului),care se inlatura.
-Daca,curentul absorbit este mai mare si in gol ,cauzele sunt frecarile mari ale rotorului pe stator (uzarea bucselor de sprijin ale arborelui ,incovoierea arborelui) sau scurtcircuitarea bobinajului.
Cadere de tensiune mare este provocata de oxidarea bornelor sau terminalelor ,conducatoarele slabite sau defecte.Caderea de tensiune sa nu depaseasca 0,2V pe fiecare portine de circuit ;curentul absorbit sa nu depaseasca valoarea prescrisa.
Remedierea consta in dezoxidarea legaturilor dintre demaror si baterie si ungerea lor cu un strat de vaselina;celelalte conexiuni se dezoxideaza si se strang.Conducatoarele defecte se izoleaza sau se inlocuiesc.
Motorul nu porneste din urmatoarele cauze:
-Bateria de acumulator descarcata sau defecta ,legaturi slabite sau oxidate.
Remedierea consta in reincarcarea bateriei ,repararea sau chiar inlocuirea ei,dezoxidarea si strangerea legaturilor.
-La electromotor,defectiuni ale: releului electromagnetic ,infasurarile statorice si rotorice scurtcicuitate ,rotorul sau statorul descentrate ,periile sau colectorul uzate,arcurile periilor nu tensioneaza suficient pentru apasare periilor (carbunilor) ,cuplajul pinionului uzat (mai ales la cele de tip ambreiaj),mansonul cu furca gripat sau desfacut accidental.
Remedierea se face ca mai sus ,iar arcurile detensionate se inlocuiesc ;cuplajul pinionului se repara prin degriparea sau prin inlocuirea pieselor defecte ,mansonul se degripeaza ,iar boltul de articulatie a furcii se remonteaza.
Contactul cu chei sau legaturi defecte se remediaza prin repararea sau inlocuirea lor.
Conectarea si deconectarea spontana a releului se datoreaza descarcarii puternice a bateriei sau deteriorarii bobinajului de retinere.
Remedierea consta in inlocuirea bateriei sau refacerea bobinajului defect.
Blocarea pinionului cu coroana dintata a volantului,demarorul ramanand cuplat si dupa pornirea motorului este cauzata de griparea mecanismului de cuplare ,oxidarea bornelor si a armaturii releului electromagnetic ,uzarii pinionului si a coroanei dintate.
Remedierea se executa prin degripare si ungerea cu unsoare a sistemului de culisare a mecanismului de cuplare ,iar relelu se demonteaza si se dezoxideaza sau se inlocuieste.
Zgomotele puternice la cuplare se datoreaza uzarii puternice a pinionului sau coroanie volantei ,griparii mecanismului de cuplare (imbacsirea sau corodarea sistemului de cuplare ,deformarea furcii).
Remedierea se face prin inlocuirea pieselor defecte sau degriparea si ungerea cu unsoare consistenta.
Pornirea motorului se poate face la nevoie si prin imprumutul de curent de la bateria altei masini ,conectand un conductor de sectiune mare intre bornele ( + )ale bateriilor si un alt conductor pe borna ( - )sau pe masele metalice ale caroseriei.
De asemenea este posibila si pornirea prin remorcare ,in treapta a 2 de viteze a autovehiculului.
Defecte in exploatare ale instalatiei de pornire
4
/
5
Oleh
Cristi