22 martie 2014

Bujiile


Bujiile au rolul de a cuprinde amestecul de carburant ,prin scanteia care se produce intre cei doi electrozi.
Bujia se compune din corpul metalic ,izolatorul si doi electrozi ,izolati unul fata de celalalt.
Caracteristicile cele mai importante ale bujiei sunt:
 -diametrul filetului de surubare a corpului 
 -distanta dintre electrozi
 -valoarea termica

Dimensiunile filetului parti de insurubare a corpului pot avea urmatoarele valori :24,18,14,12 si 10mm.Cele mai folosite sunt bujiile cu filet metric de:18*1,5 , 14*1,25 si 10*1(prima cifra reprezinta diametrul parti filetate ,iar cifra urmatoare pasul filetului).Lungimea partii filetate trebuie sa fie in concordanta cu adancimea orificiului de bujie din chiulasa.Daca lungimea parti de insurubare este insuficienta ,in camera de ardere ,in spatiul de sub bujie ,se va depune calamina ,iar la o parte de insurubare prea lunga se vor arde marginile bujiei.
Distanta dintre electrozii bujiei,intre care se produce scanteia electrica ,este de 0,4-0,8mm.Cu cat distanta dintre electrozi  este mai mare ,pentru procedura unei scantei la fel de puternice,tensiunea trebuie marita proportional.Datorita faptului ca tensiunea nu poate fi modificata dupa voie,distanta dintre electrozii bujiei trebuie mentinuta la valoarea prescrisa.
Valoarea termica.Bujia si in special varful izolatorului ,in timpul functionarii motorului ,se incalzesc ,atingand o anumita temperatura numita de regim.La pornirea motorului ,bujia fiind rece ,absoarbe caldura,iar temperatura ei continua sa creasca.La un moment dat,pentru un anumit regim de lucru al motorului ,se stabileste un echilibru intre caldura primita de bujie si cea cedata.Caldura primita de bujie se transmite prin diferite parti componente (corpul metalic,izolator,electrodul central),fiind cedata aerului inconjurator,chiulasei si amestecului proaspat din cilindru.Temperatura medie a capatului inferior al izolatorului si al electrozilor variaza intre 200si 1000 grade celsius.La temperatura cuprinsa intre 550 si 600 grade celsius ,denumita si temperatura de autocuratire ,bujia functioneaza in cele mai bune conditii.

Bujiile cu valoare termica mica ,numite si bujii calde ,au temperaturi de regim mai ridicata si ciocul izolatorului cu lungimea mai mare ,ele ating mai repede temperatura de autocuratire..
La bujiile cu valoare termica mare ,numite si bujii reci ,evacuarea caldurii se face usor ,ciocul izolatorului fiind scurt si gros.
La motoarele rapide ,cu raport de comprimare mare ,se folosesc bujii reci ,pentru a se evita preaprinderea amestecului carburant.
La motoarele lente ,cu raport de comprimare mic ,se folosesc bujii mai calde,pentru a se evita depunerile de ulei si calamina.


bujia
bujia
Sursa foto : bosch.com.mx


Articole asemanatoare

Bujiile
4 / 5
Oleh

Aboneaza-te prin e-mail

Primeste ultimele articole prin e-mail.Introduceti adresa dumneavoastra.