Ambreiajul este inclus in transmisia automobilelor in scopul compensarii principalelor dezavantaje ale motorului cu ardere interna ,care sunt caracterizate de imposibilitatea pornirii sub sarcina ,existenta unei zone de functionare instabila si mersul uniform.
Ambreiajul serveste la cuplarea si decuplarea transmisiei automobilului de motor.Decuplarea este necesara la oprire si franarea totala a automobilului sau la schimbarea treptelor de viteza,iar cuplarea este necesara la pornirea din loc si dupa schimbarea vitezelor.Prin decuplarea transmisiei de motor ,rotile dintate din cutia de viteze nu se mai afla sub sarcina si cuplarea lor se poate face fara eforturi mari intre dinti.In caz contrar,schimbarea treptelor de viteza este aproape imposibila ,functionarea cutiei de viteze fiind insotita de zgomot puternic ,uzura dintilor este deosebit de mare si poate avea loc chiar distrugerea lor.Cuplarea lina a arborelui primar al cutiei de viteze cu arborele cotit al motorului ,care are o turatie ridicata ,asigura cresterea treptata,si fara socuri a sarcinii la dintii rotilor dintate si la piesele transmisiei ,fapt care micsoreaza uzura si elimina posibilitatea ruperii lor.
Clasificarea si cerintele fata de constructia ambreiajului
Cerintele principale impuse ambreiajelor automobilelor sunt urmatoarele:
-la decuplare sa izoleze rapid si complet motorul de transmisie,pentru a face posibila schimbarea vitezelor fara socuri
-la cuplare sa imbine lin motorul cu transmisia,pentru a evita pornirea brusca din loc a automobilului si socurile in mecanismele transmisiei
-in stare cuplata ,sa asigure o imbinare perfecta intre motor si transmisie ,fara patinare
-elementele conduse ale ambreiajului sa aiba momente de inertie cat mai reduse ,pentru micsorarea sarcinilor dinamice in transmisie
-sa aibe o functionare sigura si de lunga durata
-actionarea sa fie simpla si usoara
-regimul termic sa aiba valori reduse si sa permita o buna transmitere a caldurii in mediul inconjurator
-constructia sa fie simpla si tehnologica
Clasificarea ambreiajelor de automobil se face dupa:
a)modul de transmitere a momentului
b)modul de actionare
a)Din punct de vedere al modulului de transmitere a momentului ,ambreiajele se impart in:
-ambreiaje simple
-ambreiaje combinate
Ambreiajele simple se impart in:
-ambreiaje mecanice(de frictiune)
-ambreiaje hidraulice
-ambreiaje electromagnetice
Ambreiajele mecanice:
-pot avea unul sau mai multe discuri de frictiune
-pot fi:-cu arcuri dispuse periferic
-cu arc central spiral sau diafragma
-centrifugale sau semicentrifugale
Ambreiajele electromagnetice pot fi:
-cu pulbere metalica
-fara pulbere metalica
Ambreiajele combinate pot fi:
-mecano-centrifugale
-mecano-hidraulice
-mecano-electromagnetice
b)Din punct de vedere al modului de actionare ,ambreiajele de automobile se impart in:
-ambreiaje neautomate,puse in functiune de conducator prin actionarea mecanica ,hidraulica sau pneumatica.
-ambreiaje automate,actionate hidraulic ,pneumatic,electric sau vacuumatic,in functie de pozitia pedalei aceleratorului,turatia si sarcina motorului sau pozitia parghiei de schimbare a treptelor de viteza.
Uneori sistemul de actionare a ambreiajelor neautomate este prevazut cu un servomecanism de tip mecanic ,hidraulic sau pneumatic ,care reduce efortul depus de conducatorul automobilului.
transmisia Sursa foto : auto-training.consultscolari.ro |
Transmisia
4
/
5
Oleh
Cristi