27 aprilie 2014

Cutii de viteze mecanice in trepte



Cutiile de viteze mecanice sunt cele mai raspandite in constructiile actuale de automobile.Modificarea raportului de transmitere se face prin intermediul unor angrenaje de roti dintate (cutii de viteze in trepte) sau prin intermediul unor elemente de frictiune sau impulsuri (cutii de viteze continue).
Dupa numarul de trepte se disting cutii de viteza cu trei,patru,cinci trepte sau mai multe trepte.In general ,la obtinerea unui numar mai mare de cinci trepte se utilizeaza cutii de viteze din prima categorie inseriate cu reductoare in doua trepte ,care permit prin combinare obtinerea unui numar dublu de trepte (sase,opt sau zece trepte).
Dupa numarul arborilor de mers inainte se deosebesc:
-cutii de viteze cu doi arbori,cand realizarea fiecarui raport de transmisie se face printr-o pereche de roti dintate
-cu trei arbori ,cand realizarea fiecarui raport de transmitere se face prin doua perechi de roti dintate
-cu patru sau mai multi arbori,cand rapoartele de transmitere se realizeaza prin mai multe perechi de roti dintate.

Dupa pozitia axelor, cutiile de viteze pot fi:
-cu axe fixe ,cand in timpul functionarii arborii au axa geometrica fixa
-cu axe mobile (planetare) ,cand in timpul functionarii arborii au in plus o miscare de rotatie in jurul axei centrale a mecanismului.

Cutii de viteze mecanice cu arbori ficsi
Cutiile de viteze utilizate frecvent sunt cu 2 sau 3 arbori.Cutiile de viteze cu doi arbori,deoarece intrarea si iesirea fluxului de putere se face pe aceeasi parte ,sunt utilizate la autoturisme organizate dupa solutia "totul fata sau totul spate".
In cazul rapoartelor mari de transmitere in prima treapta ,cand se obtine o distanta mare intre axe ,determinand dimensiuni mari de gabarit pentru carterul cutiei de viteze si a automobilelor organizate dupa solutia "motor fata punte motoare spate",se folosesc cuti de viteze cu trei arbori.


 Sursa : Youtube
Cutii de viteze mecanice cu arbori rotitori (planetare)
Principala caracteristica a mecanismelor planetare consta in faptul ca axa geometrica a unei roti dintate se roteste in raport cu axa centrala a mecanismului .Aceste roti executa o miscare dubla  si anume :o miscare de rotatie in jurul axei proprii si o miscare de revolutie in raport cu axa centrala a mecanismului.Mecanismele planetare pot avea roti dintate cilindrice sau conice.Cele conice se folosesc de obicei ca mecanisme diferentiale in transmisia automobilului.In constructia cutiilor de viteze se folosesc de regula mecanisme planetare cu roti dintate cilindrice cu dinti drepti sau inclinati.
Din punct de vedere constructiv ,aceste mecanisme se pot grupa dupa tipul angrenarii in:
-mecanisme planetare de angrenare interioara
-mecanisme planetare de angrenare exterioara
-mecanisme planetare de angrenare mixta.
Dintre acestea ,cea mai larga utilizare o au mecanismele planetare cu angrenare mixta a rotilor dintate ,deoarece realizeaza rapoarte mari de transmitere la dimensiuni mici de gabarit.

cutia de viteze macanica in trepte
cutii de viteze mecanice in trepte
Sursa foto : autosaga.ro



Articole asemanatoare

Cutii de viteze mecanice in trepte
4 / 5
Oleh

Aboneaza-te prin e-mail

Primeste ultimele articole prin e-mail.Introduceti adresa dumneavoastra.