Pentru automobilele cu motor pe puntea fata si tractiune fata cutiile de viteze au doi arbori unul primar si unul secundar.Automobilele cu motoare dispuse longitudinal pe puntea fata si tractiune pe puntea spate,cutia de viteze are trei arbori.
Arborii cutiilor de viteze sunt : arborele primar (conducator) ,intermediar si secundar (condus).
Arborii din cutia de viteze sunt considerati arbori lungi,lungimea lor este determinata de solutia constructiva aleasa ,de numarul de trepte de viteza ,dimensiunile elementelor de cuplare ,felul etansarilor.De aceea la proiectare trebuie realizata posibilitatea dilatarilor termice pentru a nu se influenta marimea jocurilor din lagare.Considerand deformatiile termice ,precum si necesitatea preluarii eforturilor axiale rezultate din utilizarea angrenajelor cu roti dintate cu dantura inclinata,lagarele pe care se sprijina arborii se monteaza unul fix,in directie axiala ,pentru prelucrarea fortelor axiale,iar celalalt liber in directie axiala pentru preluarea deformatiilor termice.
a)Arborele primar al cutiilor de viteze cu trei arbori face corp comun cu pinionul angrenajului permanent,fiind de cele mai multe ori si arbore condus al ambreiajului.El serveste drept reazam arborelui secundar.Partea din fata a arborelui primar se monteaza prin intermediul unui rulment sau lagar de alunecare in volantul motorului.
b)Arborele intermediar al cutiilor de viteze poate fi intalnit in doua variante constructive :
-sub forma unui tren monobloc de roti dintate fixate prin rulmenti pe un arbore nerotitor montat in carterul cutiei de viteze;
-cu roti dintate fixe pe arborele al carui extremitati se sprijina pe rulmenti amplasati in carterul cutiei de viteze.
c)Arborele secundar.In cazul cutiilor de viteze cu trei arbori arborele secundar se sprijina cu un capat pe arborele primar,iar cu celalalt in carterul cutiei de viteze.
Arborii cutiei de viteze sunt realizati din oteluri aliate pentru cementare daca sunt executati dintr-o bucata cu rotile dintate ,sau din oteluri aliate de imbunatatire de tip 41 MoC 11X 40 C10, etc.
arborii cutiei de viteze Sursa foto : mergebrici.ro |
Arborii cutiilor de viteze
4
/
5
Oleh
Cristi