Rotile dintate utilizate la cutiile de viteze au dantura dreapta sau inclinata,cu profil in evolventa.
Rotile dintate cu dinti drepti sunt simple si ieftine,dar functioneaza zgomotos si se uzeaza rapid.Utilizarea lor este limitata la realizarea treptei de mers inapoi sau a primei trepte,cand se folosesc angrenaje decuplabile cu roti baladoare.
Dantura inclinata se foloseste intotdeauna cand rotile dintate sunt in angrenare permanenta.Fata de cele cu dinti drepti sunt mai rezistente,permit micsorarea distantei intre axe,functioneaza uniform si cu zgomot redus.Ca dezavantaje ,utilizarea danturii inclinate determina aparitia fortelor axiale cu necesitatea preluarii lor,iar a angrenajelor permanente reducerea randamentului prin frecarile suplimentare dintre roti si dintre roti si arbore si a lungirii cutiei prin introducerea elementelor de cuplare.Pentru rotile arborelui intermediar,prin alegerea corespunzatoare a inclinarii danturii,incarcarile axiale pot fi anulate sau mult reduse.
In constructia cutiei de viteze ,rotile dintate pot fi montate fix pe arbore(se rotesc odata cu acestea) sau libere pe arbore (se rotesc independent de aceasta).
Rotile fixe pe arbore (dependente) pot fi executate impreuna cu arborele sau se monteaza pe arbori prin pene sau caneluri.Rotile dintate libere ,care prin rigidizare cu arborele secundar formeaza diferitele trepte de viteza ,se monteaza pe lagare de alunecare sau lagare de rostogolire.
Rotile dintate se executa din oteluri aliate.Dupa prelucrare ,ele sunt supuse unui tratament termochimic (cementare sau cianurare) ,precum si unui tratament termic corespunzator.Sunt recomandate oteluri :18MC 10,21 MoMc 12X,13CN 30 X pentru rotile care se cementeaza ,respectiv oteluri aliate cu Cr-Ni-Mo pentru cele care se cianureaza.
roti dintate inclinate |
Rotile dintate
4
/
5
Oleh
Cristi