Pentru a usura cuplarea vitezelor si a evita uzura prematura a dintilor rotilor la schimbarea vitezelor ,cutiile de viteze,in primul rand ale automobilelor ,sunt inzestrate cu mecanisme speciale,dintre care cele mai des intalnite sunt mansoanele si sincronizatoarele.
Mansonul este un cuplaj care permite cuplarea usoara si fara zgomot a rotilor dintate.Particuaritatea acestui cuplaj ,spre deosebire de cuplajul cu dinti,consta in aceea ca dintii de pe coroanele rotilor dintate sunt scurtati la jumatate,din doi in doi ani,in timp ce mansonul are un numar de dinti de doua ori mai mic.La deplasarea mansonului spre stanga sau spre dreapta ,dintii mansonului patrund in intervalele largi ale dintilor rotilor dintate corespunzatoare treptei ce se cupleaza ,iar ca urmare a diferentei intre vitezele de rotatie ,dintii mansonului si ai coroanei rotii dintate care se cupleaza ,se lovesc pe flancuri si vitezele de rotatie se egaleaza complet. Dupa aceasta ,cuplajul inainteaza cu usurinta ,pana cand cuplarea este completa.
Cutiile de viteze cu mansoane se folosesc ,in general la autocamioane.
Sincronizatorul este o combinatie dintre un manson de cuplat si un dispozitiv de frecare care permite egalizarea vitezelor unghiulare ale rotii si arborelui de care urmeaza a fi solidarizata.
Constructiv ,sincronizatorul se compune din:
-manson de cuplare
-dispozitiv de sincronizare cu suprafete de frecare ,de obicei,conice
-dispozitiv de fixare
-fixatorul
Sincronizatorul ,spre deosebire de manson ,elimina complet solicitarea dinamica in momentul cuplarii,micsorand zgomotul si uzura dintilor ,datorita faptului ca angrenarea se face numai dupa ce s-a realizat egalizarea celor doua rotatii ale rotilor dintate care trebuie cuplate.
Sincronizatoarele se clasifica in :
-sincronizatoare cu presiune constanta
-sincronizatoare cu inertie
sincronizator |
Mansoane si sincronizatoare
4
/
5
Oleh
Cristi