In procesul de lucru ,pistonul indeplineste urmatoarele functii:
-preia forta de presiune a gazelor si lucrul mecanic prestat de acestea si le transmite arborelui motor prin intermediul boltului si al bielei.
-preia reactiunile determinate de biela si le transmite suprafetei cilindrului
-asigura cu ajutorul segmentilor etansarea camerei de ardere
-serveste ca mijloc de tarnsmiterea a caldurii la peretii cilindrului si chiar la aerul din carter
-impreuna cu segmenti asigura reglarea cantitati de ulei pe oglinda cilindrilor
-la motoarele in doi timpi are si rolul mecanismului de distributie,inlocuind supapele
Pistonul fiind singurul perete mobil al camerei de ardere care asigura evolutia fluidului motor,trebuie sa indeplineasca o serie de cerinte si anume:
-etanseitate buna pe toata cursa sa
-ghidaj bine asigurat,fara intepeniri,atat la rece cat si la cald
-rezistenta suficienta pentru a putea prelua eforturile date si presiunea gazelor
-dilatare mica
-greutate mica,pentru a reduce la minimum fortele de inertie in punctele moarte
-ungere suficienta pentru a reduce la minimum rezistentele datorita frecarilor
Aceste conditii sunt satisfacute in conditii bune de aliajele de aluminiu.Uneori ,in constructia motoarelor de automobil se utilizeaza si pistoane din fonta.Spre deosebire de acestea ,pistoanele din aliaje de aluminiu au o masa de aproape 2,5 orimai mica si o conductibilitate termica mult mai mare.
Dupa rolul functional ,pistonul se compune din urmatoare parti: capul pistonului,corpul (regiunea portsegmenti sau de etansare),mantaua(fusta-partea de ghidare,umerii.
De obicei la pistoanele motoarelor cu aprindere prin scanteie se monteaza 2-4 segmenti,iar la pistoanele motoarelor diesel 3-5 segmenti.
piston Sursa foto : popularhotrodding.com |
Pistonul
4
/
5
Oleh
Cristi