Un motor care executa un ciclu complet in patru curse ale pistonului se numeste motor in 4 timpi
Cei 4 timpi sunt:-admisie
-comprimare
-destindere
-evacuare
Sursa : Youtube
Pentru efectuarea unui ciclu motor ,la motoarele in 4 timpi,sunt necesare doua rotatii ale arborelui cotit.
Realizarea unui ciclu motor pretinde inainte de toate sa se introduca in cilindru find proaspat(aer sau amestec de aer cu combustibil)admiterea fluidului proaspat in cilindru reprezinta procesul de admisie sau admisia.
Eliberarea energiei chimice a combustibilului are loc in procesul de ardere.
Pentru a mari eficienta procesului de ardere sau eficienta economica a ciclului motor,intre procesul de admisie si procesul de ardere se interpune un proces de comprimare,comprimarea prealabila a fluidului motor.
Lucrul mecanic util se obtine prin actiunea gazelor de ardere asupra pistonului in cursa de destindere.Dupa incheierea arderi are loc are loc procesul de destindere a gazelor sau destinderea.
In fine,pentru reluare ciclului motor,gazele de ardere se indeparteaza din cilindru.Eliminarea gazelor de ardere din cilindru reprezinta procesul de evacuare sau evacuarea.
Procesele de evacuare si de admisie se numesc la un loc procesele de schimbare a gazelor.
Toate procesele care alcatuiesc ciclul motor se numesc procese termice.
Din cele patru curse ale pistonului doar una este destinata proceduriide lucru mecanic,si anume cursa de destindere,din care cauza ea a primit denumirea de cursa activa,iar timpil corespunzator ei ,timp motor.
Avantajele ciclului in 4 timpi:
-foarte buna umplere a cilindrilor la orice regim al motorului
-sensibilitae scazuta la pierderile de presiune ale sistemului de evacuare a gazelor
-posibilitatea de a influenta randamentul umplerinprin adaptarea sistemului de admisie
Dezavantajele ciclului in 4 timpi:
-complexitatea mecanismului de distributie
-utilizarea unei singure rotatii a arborelui cotit,din doua,pentru producerea lucrului mecanic,fapt care reduce putera litrica.
motor cu ardere interna cu piston in 4 timpi Sursa : http://www.glogster.com |
Un motor care executa un ciclu complet in doua curse ale pistonului se numeste motor in 2 timpi.
Pentru efectuarea unui ciclu motor ,la motoarele in 2 timpi,este necesara o rotati a arborelui cotit.Pentru a asigura schimbul de gaze fara o rotatie suplimentara a arborelui cotit,aceasta se efectueaza la sfarsitul cursei de destindere si inceputul cursei de admisie.Timpii de admisie si de evacuare sunt in general comandati de piston .Acesta se deplaseaza in fata ferestrelor de evacuare si de admisie situate in peretele cilindrului ,aproape de punctul mort exterior(P.M.E.)
Deoarece motorul in 2 timpi dezvolta un timp motor (detenta)la fiecare rotatie a arborelui cotit,puterea acestuia ,teoretic ar fi trebuit sa fie de doua ori mai mare decat puterea unui motor in 4 timpi echivalent (cu aceasi capacitate si functionand la aceasi turatie).
Din cauza acestui fapt,putera efectiva a motorului cu ciclul in 2 timpi este cu doar 1,4-1,7 ori mai mare decat puterea unui motor in 4 timpi de aceiasi capacitate si functionand la aceiasi turatie.
Avantajele ciclului in 2 timpi:
-conceptia motorului este simpla
-costurile de fabricatie sunt scazute
-greutatea motorului este scazuta
-densitatea de putere relativ ridicata.
Dezavantajele ciclului in 2 timpi:
-consumul de conbustibil si emisiile de hidrocarburi sunt ridicate
-umplerae cilindrilo deficitara cu o proportie ridicata de gaze reziduale
-presiune medie relativ scazuta
-incarcare termica ridicata(lipseste timpil de evacuare a gazeloe).
Motoarele cu ardere interna cu piston cu ciclul in 2 si 4 timpi
4
/
5
Oleh
Cristi