03 aprilie 2014

Uleiuri pentru motoare cu ardere interna cu piston



La stabilirea lubrifiantilor pentru motorul de automobil se pun probleme dificile deoarece acestea trebuie sa indeplineasca in acelasi timp unele conditii ca: vascozitate optima ,octuozitate buna si variatie redusa  a vascozitatii cu temperatura,stabilitate chimica ridicata, actiune eficienta impotriva uzurilor de toate tipurile.
Uleiurile folosite la motoarele cu ardere interna trebuie sa aiba anumite calitati care depind de proprietatile lor fizico-chimice si sunt exprimate prin indici de calitate care se impart in doua grupe:
-indici care exprima proprietatile de exploatare ale uleiurilor: vascozitatea, capacitatea de ungere ,stabilitatea la oxidare si cifra de aciditate
-indici care servesc la controlul  calitatii uleiurilor: punct de inflamabilitate,punctul de congelare,culoarea,continutul de apa si impuritati mecanice,continut de cenusa si cifra de cocs.

Vascozitatea este proprietatea care determina marimea  frecarii si a uzurii.Uleiul cu vascozitate prea mica se scurge din locurile de ungere si nu asigura stratul minim necesar ,iar uleiul cu vascozitate prea mare ,reduce in mica masura frecarea pieselor,avand el insusi forte de frecare interioare ridicate.
Vascozitate este influentata foarte mult de temperatura: conditii de functionare ale motorului cer insa ca aceasta variatie sa fie cat mai mica.Astfel la pornire,cand motorul este rece vascozitatea nu trebuie sa se mareasca ,iar la temperaturi ridicate,sa nu se micsoreze.
Capacitatea de ungere a uleiului poate fi apreciata dupa alte doua proprietati specifice: rezistenta filmului de ulei si onctuozitatea.
Resistenta filmului de ulei fixat pe suprafetele pieselor in frecare este proprietate care asigura ungerea in cele mai grele conditii de sarcina.
Onctuozitatea exprima capacitatea uleiului  de a forma o pelicula  rezistenta la suprafata pieselor 
Stabilitatea de oxidare exprima gradul de rezistenta la oxidare a uleiului.
Oxidarea uleiului ,care se produce datorita contactului cu aerul la temperaturi ridicate din motor ,este un fenomen nedorit ,deoarece apar substante noi ce inrautatesc ungerea.Oxidarea este intensificata de temperaturile ridicate ,de inspumarea uleiului si de contactul uleiului cu suprafete metalice.
Cifra de aciditate apreciaza cantitatea de substante acide existente in ulei .La uleiurile pentru motoare ,aciditatea minerala si alcalinitatea lipsesc, iar aciditatea organica este foarte mica:0,05-0,15mg KOH la 1g de ulei.
Punctul de inflamabilitate indica temperatura la care vaporii de ulei in amestec cu aerul se pot aprinde de la o flacara.Aceasta temperatura trebuie sa fie cat mai ridicata ,pentru a evita incendiile.Punctul de inflamabilitate la uleiurile pentru moatoare este de 190-260 garade  celsius.
Punctul de congelare reprezinta temperatura la care uleiul isi pierde fluiditatea.Acest indice permite alegerea uleiurilor pentru motoare ce lucreaza pe timp rece .Punctul de congelare a uleiului pentru iarna este de -15  -20 grade celsius.
Culoarea uleiurilor poate servi la aprecierea gradului de rafinare.In general uleiurile curate au o culoare deschisa ,care se inchide din cauza depunerilor ce se produc in timpul functionarii motorului .
Continutul de apa si impuritati mecanice.Apa si impuritatile mecanice patrund in ulei in timpul depozitarii si al transportului .Unele impuritati mecanice ,particule mecanice ,cocsul  si altele se produc in timpul functionarii motorului.Apa corodeaza piesele ,iar impuritatile mecanice le uzeaza si infunda canalele de ungere.
Cifra de cocs indica gradul in care uleiul formeaza reziduri solide prin incalzire  si oxidare.Cifra de cocs nu apreciaza si celelalte depuneri care se produc si depind de conditiile de functionare ale motorului.

Clasificarea SAE dupa vascozitate
Clasele de vascozitate pentru uleiurile de motor sunt stabilite de SAE,si cuprind :
-Clasa de iarna  (0W,5W,10W,15W,20W)
-Clasa de vara (20,30,40,50,60)

tabel de clasificare
tabel de clasificare SAE
Sursa foto : uleiauto.ro


A = ulei obişnuit, “monograd” 
B = ulei “multigrad”  
C = ulei cu capacitate de ungere îmbunătăţită

Daca uleiul satisface cerintele unei singure clase de vascozitate ,uleiul se numeste monograd (de ex.SAE 30sau SAE 40 cunoscute in Romania sub denumirea de "M").
Uleiul multigrad este uleiul care satisface cerintele mai multor clase de vascozitate .De ex.un ulei 10W-40 va asigura o pornire la rece similara cu un ulei din clasa 40.Cu toate acestea clasa de vascozitate nu ne spune nimic despre calitatea unui ulei .Acestea depinde de compozitia uleiului.
Un lubrifiant auto poate avea la baza un ulei mineral ,sintetic sau semi-sintetic.Uleiul mineral poate fi obtinut printr-o prelucrare fizica sau chimica acest procedeu este numit Hidrocrack.Uleiurile sintetice pot fi obtinute din esteri sintetici sau polialfaolefine(PAO).Un lubrifiant mai poate contine aditivi ,ca de ex.:agenti antispumare ,detergenti dispersanti,aditivi antioxidanti si anticorozivi.
De regula se poate spune ca uleiurile sintetice sunt superioare celor minerale,ceea ce nu inseamna ca este cel mai potrivit pentru motorul dvs.
Nivelul de performanta ne spune mult mai multe despre calitatea unui lubrifiant .Acestea pot fi dupa API si ACEA.

Abravieri:

SAE = Societatea Inginerilor de Automobile
API = Institutul American de Petrol
ACEA = Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile

Articole asemanatoare

Uleiuri pentru motoare cu ardere interna cu piston
4 / 5
Oleh

Aboneaza-te prin e-mail

Primeste ultimele articole prin e-mail.Introduceti adresa dumneavoastra.