11 decembrie 2015

Servodirectia electrica


Servomecanismul care face ca efortul necesar manevrarii volanului de catre conducator sa fie mai redus este un motor electric alimentat de la instalatia electrica a automobilului.Electromotorul este comandat de calculator care primeste informatii de la doua traductoare: un traductor de cuplu si unul de viteza.
Prin intermediul unui mecanism, motorul electric transmite un cuplu arborelui volanului,contribuind astfel la reducerea efortului conducatorului necesar bracarii rotilor.


servodirectia
servodirectia
Sursa foto : blog.autoa.ro

Acest sistem are servoasistare valabila in functie de viteza.In functie de viteza automobilului,calculatorul,prin informatiile primite de la traducatorul de viteza reduce servoasistarea odata cu cresterea vitezei.
Sistemul indeplineste si functia de "retur activ",care are rolul de a accelera revenirea rotilor in pozitia corespunzatoare mersului in linie dreapta,prin actiunea servomotorului care contribuie la marirea momentelor de stabilizare a rotilor datorate unghiurilor rotilor si pivotilor.Corectarea returului activ variaza in functie de viteza automobilului ,ea are valoare maxima la viteza redusa si minima la viteza mare.
Cu ajutorul unui buton,conducatorul automobilului poate selecta modul normal (pentru viteze medii si ridicate) si modul de circulatie urban (pentru o servoasistare sporita in timpul manevrelor).
Cum deja sa remarcat ,sistemul de directie cu servomecanism trebuie sa asigure conducerea automobilului si in cazurile in care servodirectia nu functioneaza din diferite motive ca:oprirea motorului ,pierderi de ulei,etc.Raportul de transmitere unghiular trebuie sa aiba o valoare care sa asigure o demultiplicare suficienta a miscarii,incat conducatorul auto sa poata asigura forta la volan necesara conducerii.
Tinand seama ca defectarea  servomecanismului este o stare de exceptie,se admit forte la volan catre limita lor superioara la actionarea manuala a directiei.

Servomecanismul trebuie sa asigure o pozitie a rotilor directoare corespunzatoare pozitiei volanului.Daca volanul este oprit intr-o anumita pozitie ,directia rotilor trebuie sa ramana neschimbata.Viteza de bracare a rotilor de directie trebuie sa fie independenta de viteza de rotire a volanului .Se cunoaste ca datorita unghiurilor rotilor de directie,dupa viraj,automobilul revine singur la mers in linie dreapta,daca volanul este lasat liber.
Servomecanismul de directie trebuie sa permita ,de asemenea,revenirea la mersul in linie dreapta,aceasta insemnand ca dispozitivul de comanda trebuie sa revina usor in pozitia de repaus,daca volanul a fost lasat liber ,iar camerele de lucru ale cilindrului hidrostatic trebuie sa fie puse in scurtcircuit.
Servodirectia trebuie sa asigure conducatorului auto un control permanent asupra rezistentelor intampinate de rotile directoare in timpul virajului si sa perceapa ordinul de marire a acestora.Forta la volan necesara conducerii trebuie sa fie proportionala cu rezistenta ce se opune bracarii exercitate de rotile directoare.Se realizeaza in acest mod asa numitul "simt al drumului" sau "contactul cu drumul" al conducatorului auto.Socurile produse in sistemul de directie ,datorita neregularitatlor mari ale drumului,gropi,etc. trebuie percepute la volan proportional cu marimea acestora.
Sistemul de directie cu servomecanism mai trebuie , de asemenea,sa asigure functionarea fara vibratii,prin atenuarea perturbarilor produse de calea de rulare  pe de o parte,precum si prin eliminarea autooscilatiilor produse de sistemul hidraulic.

Articole asemanatoare

Servodirectia electrica
4 / 5
Oleh

Aboneaza-te prin e-mail

Primeste ultimele articole prin e-mail.Introduceti adresa dumneavoastra.