11 decembrie 2015

Sistemul de directie


Sistemul de directie asigura virarea rotilor directoare la deplasarea automobilului pe traiectorii curbilinii sau pastrarea pozitiei acestora la mersul in linie dreapta.Virarea rotilor consta in rotirea acestora in jurul axei perpendiculara pe planul drumului.
Sistemul de directie asigura ,deci,maniabilitatea automobilului ,adica capacitatea acestuia de a se deplasa in directia comandata prin virare si de a mentine mersul rectiliniu cand virajul nu este necesar.


Sistemul de directie
Sistemul de directie
Sursa foto:dibasmotors.ro

Un sistem de directie este stabil daca in timpul virajului apar momente care cauta sa aduca rotile directoare la mersul in linie dreapta chiar in cazul in care volanul nu este actionat.
Mecanismul din care este format sistemul de directie trebuie sa fie suficient de ireversibil astfel incat socurile primite de la rotile directoare la deplasarea lor pe drum sa ajunga mult atenuate la volan,dar in acelasi timp sa poata fi indeplinita si conditia de manevrare usoara si rapida a directiei.
Solutia constructiva adoptata pentru sistemul de directie trebuie sa asigure eliminarea oscilatiilor unghiulare ale rotilor directoare ,fenomen cunoscut sub denumirea de fulaj sau shimmy si care produce uzura articulatiilor si pneurilor,precum si instabilitatea directiei.Sistemul de directie trebuie sa aiba un randament ridicat,adica pierderile prin frecare in caseta si articulatie sa fie cat mai mici ,deci energia consumata pentru virarea rotilor sa fie redusa.

In sfarsit ,acest sistem trebuie sa aiba o buna fiabilitate obtiunta prin eliminarea cauzelor de defectare brusca in exploatare ,uzura redusa in timp si operatii de intretinere putine.
Sistemul de directie consta dintr-un mecanism de directie si o transmisie a directiei.
Schimbarea directiei de deplasare a automobilului se realizeaza prin rotire volanului.Aceasta rotire este transformata de catre mecanismul de directie,intr-o miscare de oscilatie a levierului de directie ,miscare transmisa prin parghii si barele fuzetelor,respectiv rotilor de directie.

Mecanismele de directie servesc pentru amplificarea efectului dezvoltat de conducator asupra volanului.Mecanismul de directie trebuie sa indeplineasca urmatoarele cerinte cum ar fi:
-sa fie reversibil pentru a nu impiedica revenirea rotilor de directie ;
-sa aiba un randament ridicat;
-sa asigure valorile raportului de transmisie;
-sa permita o reglare a jocului cat mai simpla.
La majoritatea sistemelor de directie acest mecanism multiplicator se realizeaza in cadrul unei cuti unice,numita caseta de directie.Se utilizeaza caseta folosind diverse mecanisme reductoare care le vom enumera fara sa intram in detalii.
-Mecanismul de directie cu surub fara sfarsit si sector dintat lateral.
-Mecanismul cu melc globoidal si sector dintat.
-Mecanismul cu melc globoidal si rola este unul dintre tipurile cele mai raspandite atat la automobile cat si la tractoare.
-Mecanismul de directie cu pinion si cremaliera echipeaza automobilele usoare si rapide.Acesta realizeaza demultiplicari suficiente la randamente mari constructia lor fiind deosebit de simpla.
-Mecanismul de directie cu surub-melc si roata melcata.

Articole asemanatoare

Sistemul de directie
4 / 5
Oleh

Aboneaza-te prin e-mail

Primeste ultimele articole prin e-mail.Introduceti adresa dumneavoastra.