Exploatarea motoarelor pe timp de iarna,cand temperatura mediului ambiant scade sub zero grade,impune inlocuirea apei din sistemul de racire cu lichide ce au mai multi componenti cum ar fi etilenglicol cu apa,monoatomici cu apa sau glicerina etc.
Etilenglicolul (CH2OH - CH2OH ) este un alcool glicolic foarte des utlizat ca lichid de racire pentru timpul rece .De aceea se utilizeaza in amestec cu apa ,temperatura de inghet a acestor amestecuri fiind foarte coboranta (de exemplu ,un amestec 33,3% apa si 66,7% etilenglicol se solidifica la -75 grade celsius).Fata de alte substante utilizate ca agent termic la temperaturi joase ,etilenglicolul se impune printr-o serie de proprietati, cele mai importante fiind : corozivitatea mai mica decat a alcoolului sau glicerinei,volatilitatea extrem de redusa ,in solutii apoase ,caldura specifica mai mare si conductibilitate termica mai ridicata decat a glicerinei si a alcoolului etilic, vascozitate mai mica a solutiilor apoase decat a amestecurilor corespunzatoare de apa-glicerina etc.
antigel |
Ca parte componenta a lichidului de racire ,etilenglicolul prezinata si o serie de caracteristici nefavorabile ,dintre care actiunea distructiva asupra cauciucurilor ,ceea ce face ca dupa o anumita perioada de exploatare sa fie necesara inlocuirea furtunelor ,penetrabilitate ridicata (prin cele mai mici fisuri),actiune coroziva pronuntata asupra aluminiului ,ceea ce face necesara introducerea de aditivi inhibitori de coroziune.
Cei mai utilizati anticorozivi sunt fosfatul acid de sodiu -Na2HPO (2,5 - 3,5 g/litru)si dextrina (1g/litru de lichid de racire) ,care se dizolva mai intai in apa la 70 grade celsius adaugandu-se apoi celelalte componente ale lichidului de racire.
Amestecul pe baza de glicerina necesita un procent de glicerina ridicat pentru a se obtine o temperatura de congelare coborata si ataca partile din cauciuc ale instalatiei de racire.
Lichidele pe baza de alcool (etilic sau metilic) au dezavantajul ca alcoolul se evapora la temperaturi relativ coborate (circa 70 grade celsius) si prezinta pricolul de incendiu.
In prezent ,se utilizeaza sisteme de racire inchise (sub presiune) care utilizeaza acelasi lichid de racire ,atat vara cat si iarna.
Lichide de racire
4
/
5
Oleh
Cristi