In general ,defectiunile instalatiei duc la supraincalzirea sau la incalzirea insuficienta a motorului.
Supraincalzirea are drept cauze : pierderi de apa ,slabirea sau ruperea curelei de ventilator ,termostatul defec sau blocat ,functionarea necorespunzatoare a pompei de apa si a ventilatorului ,infundarea sau spargerea radiatorului ,depuneri de piatra.
termostat Sursa : autonet.hr |
Pierderi de apa in exterior pot avea loc pe racorduri ,radiator,pompa de apa, busoane,care se observa prin scurgeri in timp ce motorul este oprit.
Pierderi interioare au loc datorita spargeri garniturilor de chiulasa sau inelele de cauciuc de la cilindrii,deformarii suprafetelor de etansare dintre bloc si chiulasa ,strangeri insuficiente a suruburilor de chiulasa.Se constata prin formarea de bule de aer in vasul de expansiune la turatii ridicate sau a picaturilor de apa galbui de pe joja de ulei.
Remedierea consta in strangerea colierelor ,inlocuirea racordurilor defecte ,inlocuirea garniturii de chiulasa ,strangerea suruburilor de chiulasa in ordinea indicata (de la mijloc spre exterior) ,rectificarea suprafetelor de imbinare a chiulasei sa blocului motor.
Cureaua insuficient stransa se remediaza prin slabirea piulitelor generatorului si modificarea pozitiei ,pana la intinderea corecta ;apoi se strang piulitele;daca este rupta ,cureaua se inlocuieste.
Termostatul defect sau blocat se datoreaza deteriorari burdufului sau capsulei ,scurgerii lichidului sau pastei de interior ,ceea ce poate bloca supapa in pozitia inchisa.
Constatarea se face prin controlul radiatorului ,care este rece ,in timp de carcasa termostatului si motorul sunt incinse,iar la accelerarea motorului nu se observa nici o unduire in radiator.
Remedierea se realizeaza prin inlocuirea termostatului.
Functionarea necorespunzatoare a pompei de apa se datoreaza semeringului de la axul pompei care poate fi uzat,se produc pierderi de apa instalatia fiind presurizata.
Remedierea se executa prin inlocuirea pompei de apa (recomandat) sau dupa caz a semeringului uzat.
La ventilator se pot deforma sau rupe paletele.
Daca paletele ventilatorului sunt deformate se indreapta (in functie de materialul care este executata elicea) iar cand sunt rupte se inlocuieste ventilatorul.Dupa reparare ,se face obligatoriu echilibrarea ventilatorului pentru evitarea uzarii premature a rulmentilor.
In unele cazuri ,ruperea paletelor ventilatorului poate duce la spargerea radiatorului ,ceea ce impune o reparare mai ampla si mai costisitoare.
Infundarea radiatorului se datoreaza impuritatilor sau ruginii.
Se remediaza prin desfundarea chimica sau mecanica apoi se sufla cu aer comprimat.Desfundarea se poate face si cu jet de apa sub presiune.
Radiatorul cu sparturi mici se remediaza prin lipirea moale sau cu solutii speciale.Daca spartura este mare radiatorul se inlocuieste.Depunerile de piatra se curata cu solutii chimice acide sau bazice.
Incalzirea insuficienta a motorului este cauzata de blocarea supapei termostatului in pozitia deschis .cand apa trece spre radiator ,nepermitand incalzirea rapida a motorului .
Remedierea consta in inlocuirea termostatului.
Defectare indicatorului de temperatura (martor in bord) presupune controlarea traductorului (senzorilor) sau indicatorului de la bord , eventual senzorii defecti se inlocuiesc.
Defecte in exploatare ale instalatiei de racire
4
/
5
Oleh
Cristi