Caracteristicile anvelopei sunt inscriptionate pe flancuri pentru identificare.La o anvelopa se deosebesc urmatoarele caracteristici:
-latimea anvelopei exprimata in mm;
-raportul de aspect R ,exprimat prin raportul intre inaltimea si latimea anvelopei,inmultit cu 100;
-tipul carcasei ( diagonala sau radiala ).Anvelopa cu carcasa diagonala are inscriptionata litera D (aceasta poate lipsi ),iar anvelopa radiala se inscriptioneaza cu litera R (eventual cuvantul RADIAL);
-diametrul jantei exprimat in inci;
-indicele capacitati de sarcina.Daca anvelopa poate functiona simplu sau jumelat,se inscriptioneaza ambele valori ale indicelui de sarcina;
-indicativul categoriei de viteza ,exprimat printr-o litera;
-cuvantul TUBELESS, indica faptul ca anvelopa poate functiona fara camera de aer;
-litera M+S sau MS, indica faptul ca anvelopa este destinata drumurilor acoperite cu zapada sau noroi (pentru anvelope cu utilizari multiple se inscriptioneaza cu literele MST );
-cuvantul REINFORCED, indica faptul ca anvelopa este de tip ranforsat;
-data fabricatiei este compusa din 4 cifre ,primele doua indica saptamana anului,iar ultimele doua anul;
-presiunea interioara exprimata prin indice PSI.
Pe fiecare anvelopa se mai inscriptioneaza obligatoriu ,dar in alte locuri ,semnul E al omologarii europene urmat de codul tarii producatoare ( pentru Romania ,cifra 19 ) si de numarul aferent omologarii.De asemenea,pe un flanc al anvelopei trebuie indicata si seria de fabricatie.
citire anvelopa Sursa foto : autocomplexdacia.ro |
Tabelul urmator cuprinde indicele de sarcina si indicele de viteza.
Sursa foto : 4tuning.ro |
Anvelopa umflata la presiunea prescrisa.Toata banda de rulare este in contact cu solul ,uzura anvelopei este optima.
Anvelopa umflata la presiune scazuta.Umflarea la presiune mai mica decat cea prescrisa genereaza o deformare a pneurilor ,banda de rulare nu mai este plana.Contactul cu solul nu se face decat partial.In plus umflarea la presiune scazuta provoaca o deformatie importanta a flancurilor pneurilor ceea ce poate provoca spargerea acestuia in timpul rularii.
Anvelopa umflata la presiune marita.Un pneu umflat la o presiune mai mare decat cea prescrisa deformeaza de asemenea banda de rulare .Suprafata de contact cu solul este redusa, deci se diminueaza aderenta .Riscul de spargere a pneurilor este marit deoarece pneul in rulare se incalzeste ceea ce duce la marirea presiunii.
anvelope umflate la presiuni diferite Sursa foto : gammis.ro |
Nu se desumfla niciodata un pneu la cald riscati sa deformati pneul.
Inscriptionarea anvelopelor
4
/
5
Oleh
Cristi