Pneul este o membrana elastica cu pereti subtiri,de forma toroidala,plina cu aer comprimat si reprezinta partea elastica a ansamblului rotii de automobil.Elementul de baza al pneului il constituie anvelopa.O clasificare a anvelopelor se poate face ,in functie de dimensiuni si de conditiile de exploatare ,in : anvelope de autoturisme,autocamioane,autobuze,etc.
anvelopa Sursa foto : best-tuning.ro |
Carcasa care constituie scheletul anvelopei ,preia cele mai mari eforturi ce apar in timpul exploatarii.Ea se confectioneaza dintr-un numar de straturi de tesatura speciala numite straturi de cord.Materialul cordului poate fi : bumbacul,matasea,vascoza,firele de sticla,fire poliamidice sau poliesterice si firele metalice.In toate cazurile firele de cord sunt imbinate cu un amestec de cauciuc special pentru a le feri de frecarea dinte ele,care le uzeaza.Carcasa are un numar cu sot de straturi de cord gumat ,fiecare strat avand firele orientate in sens opus stratului urmator.
Exista doua tipuri constructive de anvelope : anvelope de constructie diagonala si anvelope de constructie radiala.Datorita unei durabilitati si economicitati mai ridicate ,anvelopele de constuctie radiala au capatat in ultimul timp o larga utilizare in comparatie cu cele de constructie diagonala.
Banda de rulare protejeaza carcasa contra deteriorarilor si uzarii,transmite efortul de tractiune si franare si mareste aderenta cu drumul.Din punct de vedere al desenului benzi de rulare,anvelopele se clasifica in : rutiere,universale si pentru conditii rutiere si climatice variate.Profilul rutier asigura viteze mari de rulare si securitate marita pe drumuri cu imbracaminte dura.Pentru drumuri deformabile ,profilul benzi de rulare se executa cu nervuri si caneluri mari ,astfel incat nervurile sa striveasca stratul de noroi sau mazga si sa-l evacueze prin canelurile executate.Pentru circulatia pe drumuri acoperite cu zapada se folosesc anvelope speciale de iarna al caror profil este prevazut cu un numar mare de elemente in forma de sah,cu muchii ascutite formate din caneluri longitudinale si transversale.Pentru securitatea circulatiei pe drumuri acoperite cu gheata se introduc in banda de rulare tinte metalice dure.Eficacitatea acestor anvelope depinde de numarul tintelor aflate concomitent in suprafata de contact si de inaltimea acestora masurata de la exteriorul benzii de rulare (1,0....1,5mm).
Centrul de protectie sau brekerul face legatura intre banda de rulare si carcasa ,preluand o parte din socurile care se transmit in timpul rularii pneului.Toate anvelopele radiale sunt prevazute cu breker.
Taloanele constituie partea rigida a anvelopei si dau posibilitatea obtinerii unei fixari rezistente a acestuia pe janta.In interiorul talonului se gaseste o insertie metalica izolata cu amestec de cauciuc ,care ii asigura rigiditatea necesara.Numarul acestor insertii metalice depinde de numarul straturilor de cord ale carcasei.Firele metalice izolate cu amestec de cauciuc sunt acoperite cu o fasie de intarire cu care se fixeaza de carcasa.
Flancurile protejeaza peretii laterali ai carcasei si,in general,formeaza un tot unitar cu banda de rulare.
Sursa : Youtube
Constructia pneurilor
4
/
5
Oleh
Cristi