20 octombrie 2014

Sistemul de diagnoza ODB 2


OBD=On-Board Diagnostic System,este un sistem standardizat care reprezinta capacitatea unui automobil de a diagnostica singur componentele cu impact asupra emisiilor poluante.In momentul in care e diagnosticata o malfunctie,in bordul automobilului va aparea martorul luminos MIL(malfunction indicator lamp),in termeni uzuali check engine.

check engine
martorul luminos MIL,check engine

 Modul de functionare si diagnosticare OBD este impus de standarde internationale,SAE pentru americani,ISO pentru Europa. Prima utilizare a denumirii OBD,numita OBD 1,a fost impusa de CARB(Statul California-USA) si cerea ca toate automobilele noi sa aiba un sistem de diagnosticare la bord.Nu a avut un real succes deoarece protocoalele de comunicatie,plasarea si tipul interfetei de diagnostic nu erau stabilite,fiecare constructor avand amplasari si protocoale diferite.Nu a fost posibila crearea unei singure interfete de diagnostic pentru mai multe tipuri de masini.
OBD 2 apare pentru prima data in 1994,anul emiterii regulamentului si reglementarilor fata de prima interfata.Modificarea a fost facuta de catre CARB,si a devenit obligatorie incepand cu anul 1996,principala noutate fiind conectorul universal al interfetei de diagnoza si posibilitatea crearii de echipamente multimarca. Versiunea europeana a lui OBD 2,apare in anul 2001 pentru masinile pe benzina si in anul 2004 pentru masinile diesel(atunci devine obligatorie) si este denumita EOBD. Standardele OBD 2 presupun prezenta unui conector,existenta unui protocol de comunicare general precum si un mod de functionare generalizat. Conectorul OBD 2 dimensiunile conectorului precum si locatia acestuia sunt impuse de standardele SAE J1962(ISO 15031-3),fiecare masina cu OBD 2 permitand accesul utilizatorului. Conectorul trebuie sa fie pozitionat in habitaclu,in zona cuprinsa intre volan,consola centrala si tablou de bord.Accesul trebuie sa fie facil,in cazul in care este acoperit de plastic acesta din urma va fi montat si conceput in asa fel incat sa poata fi desfacut fara echipamente speciale.Montarea si demontarea echipamentului de protectie trebuie sa se faca cu o singura mana,in conditii de siguranta si sa fie la maxim 0,61 metri de sofer. Conectorul OBD 2,trebuie sa aiba in mod obligatoriu 16 pini,notati ca in imagine si definiti:
 Pin1-Discretionary
 Pin2-Bus positiv line,SAE J-1850
 Pin3-Discretionary
Pin4-Chassis ground
Pin5-Signal ground
Pin6-CAN_H line of ISO 15765-4
 Pin7-K-line according to ISO 9141-2 and ISO 14230-4
 Pin8-Discretionary
 Pin9-Discretionary
Pin10-Bus negative line of SAE j-1850
 Pin11-Discretionary
Pin12-Discretionary
 Pin13-Discretionary
 Pin14-CAN_l line of ISO15765-4
 Pin15-L-line according to ISO 9141-2 and ISO 14230-4
 Pin16-Permanent pozitive voltage.
Pinii 1, 3, 8, 9, 11, 12, 13 nu sunt definiti explicit,rolul acestora ramane a fi stabilit de constructor.Orice scantool(echipament de diagnosticare) va avea toti cei 16 pini,protoculul de comunicare intre scantool si sistem fiind stabilit automat.

conectorul OBD 2,cu cei 16 pini
conectorul OBD 2


 Modul de functionare a interfetei OBD 2 se face utilizand servicii,numerotate de la 1 la 9 si simbolizate $01,$02..$09.
 $01(real data) este utilizat pentru a citi date in timp real despre functionarea motorului.Datele pot fi masurate direct de senzori sau de catre calculatorul de injectie.
$02(real 'freeze frame' data) este utilizat pentru a afla parametrii inregistrati de calculatorul de injectie in momentul in care apare un defect.Cantitatea de informatii stocate depinde de performanta calculatorului.
$03(read stored fault codes) returneaza codurile DTC(coduri de eroare) inregistrati,un astfel de cod fiind alcatuit dintr-o litera si 4 cifre.
Litera(sistem)-P,B,C,U. Cifra(tipul codului)-0=generic,1=specific,2 si 3 rezervate. Cifra(subsistem)- 1=Management emisii(combustibil-aer),2=Circuitul de injectie(combustibil-aer),3=Aprindere sau rateu aprindere,4=Control emisii,5=Viteza masinii si control relanti,6=Calculator si circuit comanda,7 si 8=transmisie,9 si 0=rezervate. Ultimele 2 cifre din cod se refera la piesa care a generat aparitia erorii,calculatorul de injectie avand un cod specific pentru fiecare piesa.

 Literele de la inceputul codurilor de eroare reprezinta:
 P(powertrain)-sisteme de transmisie si propulsie,sisteme auxiliare acestora.
 B(body)-sistemele din habitaclu(sisteme de siguranta,sisteme de comfort)
 C(chassis)-sisteme in afara habitaclului,directie,frane si suspensie.
 U(Network)-functii comune calculatoarelor montate pe masina precum si interferente sau 'neintelegeri' intre acestea. 
$04(Erase fault-codes and stored values) este un serviciu utilizat pentru stergerea codurilor de eroare sau a valorilor asociate(freeze frame).
 $05(Read Lambda sensor self test results) este utilizat pentru testarea si diagnosticarea senzorului de oxigen(sonda lambda). In cazul masurarii parametrilor sondei,sunt returnate 10 valori,cu urmatoarele specificatii: 01–nivelul de tensiune la care se face tranzitia intre amestec bogat și amestec sarac 02–nivelul de tensiune la care se face tranzitia între amestec sarac și amestec bogat 03–tensiunea minima utilizata pentru calculul timpului de trecere intre amestec sarac și bogat 04–tensiunea maxima utilizata pentru calculul timpului de trecere intre amestec sarac și bogat 05–timpul în care se face tranzitia de la amestec bogat la amestec sarac 06–timpul în care se face tranzitia de la amestec sarac la amestec bogat 07–tensiunea minima (utilizata pentru testarea senzorului) 08–tensiunea maxima (utilizata pentru testarea senzorului) 09–timpul intre valorile tensiunilor de tranzitie $0A– perioada semnalului.
 $06(Read component monitoring self test) este o functie utilizata pentru testare diverselor componente care au impact asupra emisiilor.Rezultatele emise sunt de tipul valoare minima vs valoare citita vs valoare maxima.
$07(read pending fault codes) este o functie utilizata mai rar,se refera la citirea erorilor posibile, $08(test of on-board system or component) este un serviciu folosit pentru testarea diverselor componente sau a sistemului OBD 2.
 $09(read vehicle information)-ofera informatiile care se cunosc in momentul accesarii despre masina.

Articole asemanatoare

Sistemul de diagnoza ODB 2
4 / 5
Oleh

Aboneaza-te prin e-mail

Primeste ultimele articole prin e-mail.Introduceti adresa dumneavoastra.