Prin stabilitatea rotilor de directie se intelege pastrarea de catre automobil a directiei rectilinii de deplasare si revenire fara interventia conducatorului la aceasta pozitie ,dupa efectuarea orcarei schimbari de directie.
Pentru siguranta stabilitati rotilor de directie,pivotii si fuzetele se monteaza cu inclinari fata de axele automobilului.La puntea din fata se deosebesc urmatoarele unghiuri:
-unghiul de fuga ( unghiul de inclinare longitudinala a pivotului )
-unghiul de inclinare transversala a pivotului
-unghiul de cadere sau carosaj ( unghiul de inclinare al rotii in plan transversal )
-unghiul de convergenta ( unghiul de inclinare al rotii in plan longitudinal )
Unghiul de fuga reprezinta inclinarea fata de verticala a axei pivotului masurata in plan longitudinal.
unghiul de fuga Sursa foto : anvelope-service .ro |
Unghiul de inclinare transversala a pivotului este unghiul format de axa pivotului si verticala ,masurat in plan transversal.
Unghiul de cadere sau carosaj reprezinta inclinarea fuzetei ,deci si a rotii,in plan transversal.El se realizeaza ca o masura prealabila de preluare a jocurilor ce apar in lagarele rotilor si ale fuzetelor .Datorita unghiului de cadere la roata apare o forta axiala care tinde sa impinga butucul rotii spre interior ,ceea ce face sa dispara jocul din rulmenti si descarca piulitele de fixare din capatul fuzetei.De asemenea unghiul de cadere contribuie la micsorarea bratului de rulare al rotii, ducand la usurarea manevrabilitatii automobilului. Ca efecte negative ale acestui unghi sunt uzura pneurilor pe banda exterioara si tendinta de rulare a rotilor spre exteriorul automobilului.Marimea unghiului de cadere se coreleaza cu cea a unghiului de convergenta ,astfel ca in rulare rotile puntii sa devina paralele.
unghiul de cadere Sursa foto : anvelopenoi.ro |
Unghiul de convergenta este definit drept unghiul format intre planul median longitudinal al automobilului si dreapta de intersectia planului median al rotii cu planul caii de rulare.Aceasta este pozitiva (toe-in) cand partea frontala a rotii este inclinata spre planul median longitudinal al automobilului.Rotile paralele cu linia centrala a automobilului au un unghi neutru (0 grade) de convergenta.Rotile indreptate in fata avand un unghi negativ reprezinta o convergenta negativa (toe-out).Rotile indreptate in fata avand o valoare pozitiva a unghiului reprezinta o convergenta pozitiva (toe-in). Convergenta rotilor este folosita pentru a stabiliza automobilul prin pierderea tractiunii, intrucat induce un proces de frecare si o anumita patinare la nivelul anvelopelor.
unghiul de convergenta Sursa foto : anvelope-service.ro |
In afara alegerii corespunzatoare a unghiului de inclinare ale pivotilor si fuzetei in asigurarea stabilitatii rotilor de directie ,un rol important revine conditiilor constructive de mentinere a acestor unghiuri.O constructie necorespunzatoare a mecanismului de ghidare a puntii din fata ,a suspensiei si directiei ,poate duce la inrautatirea stabilitatii prin :
-schimbarea unghurilor de inclinare si ecartamentului la deplasarea pe cai cu neregularitati,
-intoarcerea rotilor la deformarea elementului elastic al suspensiei,
-oscilatia rotilor de directie in plan orizontal.
Geometria rotilor
4
/
5
Oleh
Cristi