26 iulie 2014

Carterul puntii spate


Carterul puntii motoare spate are rolul de a transmite sarcina verticala de la cadru la rotile motoare si in acelasi timp de a transmite fortele de impingere si de franare de la rotile motoare  la cadrul automobilului.
De asemenea ,carterul puntii din spate trebuie sa asigure o functionare normala pentru toate mecanismele si organele montate in carcasa acestei punti.In acest scop ,el trebuie sa fie rezistent ,rigid si cu greutate proprie cat mai mica.Transmiterea fortelor si a momentelor de la puntea din spate la cadrul automobilelor se face in mai multe feluri.Astfel,exista punti motoare  la care toate fortele momentele de la puntea motoare la cadrul automobilului se transmit cu ajutorul arcurilor in foi.

punte spate
punte spate
Sursa foto : piesedube.ro

Calitatea acestui tip constructiv consta in simplitate ,iar dezavantajul principal consta in faptul ca arcurile in foi nu prezinta calitati elastice corespunzatoare (rigiditatea arcului nu variaza cu sarcina).
In alte cazuri ,fortele si momentele se transmit de la puntea motoare la cadrul automobilului cu ajutorul unui tub central (trompa cardanica).Avantajul consta in faptul ca suspensia poate fi mai elastica ,deoarece nu preia decat greutatea automobilului .In schimb ,montajul este mai complicat,iar greutatea creste .La deplasarea automobilului pe drumuri accidentate ,solicitarea trompei este mai mare si se poate rupe.
Exista solutii constructive la care fortele de tractiune sunt transmise prin arcuri ,iar momentele reactive sunt transmise prin bare de impingere .Aceasta solutie permite o suspensie elastica ,deoarece nu preia decat greutatea automobilului.
In sfarsit, sunt punti motoare la care greutatea automobilului este preluata de arcuri spiralate,fortele laterale sunt preluate de catre bare de impingere ,iar fortele de tractiune si momentele reactive sunt preluate de catre tubul central.Acest tip se intalneste la autoturisme care au la puntea motoare suspensie independenta.
Din punct de vedere constructiv ,carterul puntii din spate poate fi:
-demontabil
-nedemontabil.
Materialele utilizate in constructia puntii spate
Rotile dintate ale puntii se executa din aceleasi oteluri ca si rotile dintate din cutia de viteze
Caseta diferentialului se realizeaza prin turnare din fonta maleabila sau din otel.
Crucea satelitilor se poate executa din oteluri de cementare (20 MoC 12;12CN33;ETC.).Dupa tratamentul termic ,duritatea obtinuta trebuie sa fie 57-65 HRC.Cand se executa din oteluri de imbunatatire  (42 C 10;41MoC 11;40 MC 11) duritatea stratului superficial este de 56-62 HRC.
Arborii planetari se realizeaza ,la majoritatea transmisiilor  de automobile din otel cu continut mediu de carbon supuse tratamentului termic ,de imbunatatire ,dupa care trebuie sa se obtina o duritate de 340-440 HB.Carterul puntii se executa prin turnare ,din fonta maleabila sau din otel ,iar cele sudate,din tabla de otel .Pentru tromple carterului se folosesc tevi din tabla sudata sau tevi din oteluri cu un continut de 0,2% C.

Articole asemanatoare

Carterul puntii spate
4 / 5
Oleh

Aboneaza-te prin e-mail

Primeste ultimele articole prin e-mail.Introduceti adresa dumneavoastra.