Arborii planetari servesc la transmiterea fluxului de putere al motorului de la diferential la rotile motoare. Pentru aceasta, ei sunt solidarizati la rotatie atat cu rotile planetare ale diferentialului cat si cu butucii rotilor motoare.In cazul puntilor motoare la care transmisia principala si diferentialul sunt montate pe partea nesuspendata a maselor automobilului, iar pozitia relativa dintre rotile motoare si diferential este fixa (punte motoare rigida), se folosesc arbori planetari rigizi.
Cand pozitia relativa dintre rotile motoare si
diferential este variabila, se utilizeaza arbori planetari articulati, care au
in compunere articulatii homocinetice. Arborii planetari articulati pentru puntile
motoare si de directie au spre roata o articulatie homocinetica unghiulara, iar
spre diferential o articulatie homocinetica unghiular-axiala. Arborii planetari
articulati pentru puntile motoare au la ambele capete, cel mai adesea, numai
articulatii homocinetice unghiular-axiale.
arborii planetari |
Arborii
planetari se executa din oteluri aliate cu continut mediu de carbon de tipul 28
MoCr 11, 34 MoCr 11, 35 MnSi 13, 34 MoCrNi 16,15 Cr 9 supuse tratamentului termic de
calire in ulei, urmata de revenire, astfel ca duritatea sa fie de HB=340….440.
O clasificare uzuala a arborilor
planetari este in functie de solicitarile la care sunt supusi, solicitari care
depind de modul de montare si de rezemare. Dupa acest criteriu se deosebesc:
1.Arbori
planetari total descarcati = arbori solicitati numai la torsiune. Toti
arborii planetari articulati sunt total descarcati;
2.Arbori
planetari partial incarcati = arbori solicitati la torsiune si la
incovoiere;
3.Arbori
planetari total incarcati = arbori solicitati la torsiune si incovoiere,
solicitarea de incovoiere avand pondere mai mare fata de cazul precedent.
Arborii planetari
4
/
5
Oleh
Cristi