In timpul exploatarii automobilului apar o serie de defectiuni accidentale.
Griparea pistoanelor are loc ca urmare a supraincalzirii motorului (din lipsa de apa pentru racire ,datorita arderii uleiului provocat de uzarea segmentilor ,pistoanelor si cilindrilor,amestecului carburant necorespunzator,prea bogat sau prea sarac) are loc o frecare uscata excesiva ,urmata de dilatarea pistoanelor si deci blocarea lor.Fenomenul poate fi observat de sofer pentru ca este precedat de zgomote caracteristice provocate de efortul bielelor de a smulge pistoanele gripate din punctele moarte si emanare de abur ,daca apa de racire este sub nivel.In cazul opriri imediate a motorului se poate evita griparea ;se lasa sa se raceasca ,se toarna in fiecare cilindru 30-40g ulei si se incearca rotirea arborelui cotit.Daca se invarte usor ,se cauta si se inlatura cauza ,daca se roteste greu sau deloc ,pistoanele sau gripat ,prin urmare se inlocuieste pistonul gripat si segmentii acestuia.
piston rupt ,biela indoita Sursa foto : www.ridelust.com |
Griparea pistoanelor poate duce la reziduri pe oglinda cilindrilor;daca acestea sunt usoare ,se pot slefui cu ajutorul unui piston in abundenta de ulei ,deplasat de cateva ori de-a lungul cilindrului in miscare combinata (de translatie si rotatie).Numai dupa aceasta se face inlocuirea pistonului si segmentilor respectivi.
Daca din gripare a rezultat si topirea locala a aliajului pistonului si arderea lui pe cilindru ,atunci aceasta se inlatura cu un cutit triunghiular ,se slefuie cilindrul ,iar pistonul se va inlocui cu altul de aceiasi cota (se pot utiliza si pistoanae vechi ,dar corespunzatoare) si totodata segmentii respectivi.Cand griparea a dus la deteriorarea cilindrului atunci aceasta se inlocuieste.
Cocsarea segmentilor este urmarea suprainclazirii pistonului ,scaparilor de gaze datorita uzuri excesive a segmentilor si deci arderii uleiului ,care se depune sub forma de calamina in canalele respective ,blocandu-i.Deci segmenti nu mai asigura etansarea si racirea pistonului ,si ca urmare au scapari mari de gaze arse in baia de ulei,iar fumul de esapament este de culoare albastra.Motorul nu mai dezvolta puterea nominala si deci,nu mai corespunde sarcinilor de transport.Pornirea motorului este greoaie ,consumul de combustibil si de ulei creste iar compresia la cilindrul respectiv este scazuta.
Remedierea consta in demontarea grupului piston-segmenti-biela ,curatarea lor de calamina si inlocuirea segmentilor,care vor fi montati in locasurile din pistoane cu ajutorul clestelui special ,cu fantele decalate la un unchi de 120 sau 90 de grade (in functie de cati segmenti sunt) si montarea in acelasi cilindru ,de unde sa demontat ;se mentioneaza ca pistoanele nu se demonteaza de pe biele.
Ruperea segmentilor se datoreaza materialului necorespunzator ,montarii incorecte,intepenirii in canalele din piston ,uzuri lor ,precum si supraincalziri ce duc la tensiuni interne ,loviri de pragul de uzura ,detonatii.
Defectarea se constata prin compresie micsorata ,scapari de gaze arse in carter ,ca urmare a pierderi etanseitati si scaderea puterii motorului ;apare un zgomot caracteristic la antrenarea arborelui cotit.Se inlatura prin inlocuirea segmentilor la cilindrul respectiv .Daca sau produs rizuri usoare pe cilindru ,se slefuie iar daca sunt accentuate se inlocuieste.
Ruperea boltului defectiune mai rara,are drept cauze :uzura mare (joc ce depaseste 0,05mm intre bolt si umerii pistonului sau bucsa de biela) ,material sau tratament necorespunzator ,griparea pistonului.
Depistarea se face datorita zgomotului metalic ascutit uniform,la accelerarea brusca a motorului.Deoarece ruperea boltului produce avarii grave (spargerea pistonului ,cilindrului,incovoierea sau chiar ruperea bielei,incovoierea sau chiar ruperea arborelui cotit),motorul este oprit imediat.
Remedierea consta in demontarea grupului piston-biela respectiv ,depresarea si presarea unu alt bolt corespunzator,inclusiv bucsa bielei .
Defiletarea partiala a suruburilor de fixare a capacului de biela se manifesta prin batai in parte inferioara a blocului motor ,la accelerari decelerari repetate.Se remediaza prin demontarea baii de ulei ,restrangerea suruburilor de la bielele care au astfel de anomalii cu cheia dinamometrica la momentul prescris.Totodata se verifica fixarea la celelalte suruburi ale bielelor pentru a preintimpina astfel de defectiuni ;daca nu se inlatura la timp aceasta problema ,axista pericolul ruperii suruburilor si deci avarie la biele,cilindri pistoane,bloc motor.
Ruperea bielei este cauzata de :griparea lagarelor sau topirea semicuzinetilor,joc prea mare in lagar,ruperea boltului ,spargerea pistonului ,smulgerea sau ruperea suruburilor din biela.Daca motorul nu este oprit la timp ,se produc avarii grave:spargerea blocului motor,a cilindrului si a pistonului,deteriorarea sau chiar ruperea arborelui cotit.distrugerea baii de ulei.
Remedierea comporta operatii dificile ,mai alei in caz de avarii si se executa in atelier ;in afara demontarii,se face o constatare minutioasa a organelor deteriorate ,blocul motor impunand repararea sau chiar inlocuirea ,iar cilindrul si grupul piston-segmenti-bolt-biele-cuzineti se inlocuiesc obligatoriu;arborele cotit este controlat amanuntit in deosebi fusul maneton respectiv ,care daca are culoarea schimbata necesita inlocuirea.
Incovoierea sau torsiunea bielei,se poate constata prin batai anormale in portiunea mediana a blocului motor.Daca nu se iau masuri imediate de reparare in atelier a motorului poate duce la :uzarea accentuata a muchiilor segmentilor,a pistoanelor si ovalizarea neuniforma a cilindrilor pe toata lungimea lor,uzarea rapida a fusurilor manetoane ale arborelui cotit.
Griparea sau topirea cuzinetilor din lagare au unele cauze comune :ungerea insuficienta ,uzura mare,deci joc depasit intre fus si cuzinet ,material de antifictiune necorespunzator ,supraincalzire.Alte cauze,ca:amestec carburant necorespunzator avans prea mare la aprindere (detonatii) ,supraturarea sau suprasarcina indelungata ,duc la topirea cuzinetilor.Se pot preintimpina daca sesisarea zgomotului specific (batai infundate,mai ales la "rece"ce se intetesc la accelerare) sau indicatiile manometrului de ulei (presiune scazuta) se observa la timp.
Remedierea consta in demontarea ambreiajului .constatarea fusului maneton respectiv (culoare schimbata,indica decalire);daca e in stare normala ,se curata resturile de material de antifrictiune si se inlocuieste cuzinetul cu un altul de cota corespunzatoare.
Ruperea arborelui cotit, un fenomen mai rar,are drept cauze:uzarea excesiva in lagare ,solicitari la incovoiere sau rasucire datorate necoaxialitati lagarelor ,detonatii puternice ,lipsa de ungere.Urmarea poate fi foarte grava :spargerea blocului motor ,a unor dintre cilindri si grupului piston-biele, sau chiar a tuturor grupurilor.
Remedierea se face numai in atelier si consta in demontarea completa a motorului ,control minutios al tuturor organelor componente ,inlocuirea celor defecte ,inlaturarea cauzelor si asamblarea corecta.
Defecte in exploatare ale mecanismului biela-manivela
4
/
5
Oleh
Cristi