17 iunie 2014

Sistemele de franare cu saboti si disc


Frane cu saboti
La franele cu saboti ,franarea se produce prin frecarea intre suprafata interioara a unui tambur care se roteste impreuna cu roata intre suprafetele sabotilor 1 si 2 captusiti cu placi de material de frecare si articulati prin bolturile 3.Pentru franare ,sabotii sunt apasati pe suprafata cilindrica interioara  a tamburului de catre un dispozitiv 4,mecanic sau hidraulic actionat de la pedala.Pentru revenirea sabotilor in pozitie de repaus este utilizat un arc ce este prins pe cei doi saboti.

ansamblu frana cu saboti
ansamblu frana cu saboti
Sursa foto : rasfoiesc.com



schema saboti
saboti

Frane cu disc
Franele cu discuri s-au raspandit in constructia de autovehicule si se intalnesc la multe automobile sport si de curse.Avantajele franelor cu disc fata de franele cu tambur sunt urmatoarele:
-la franele cu disc ,diferentele dintre cuplurile de franare ale celor patru roti sunt mai mici decat la franele cu tambur
-la franele cu disc ,racirea este mai intensa ,deoarece se face prin contact direct cu aerul si pe suprafata mare.Din acest motiv ,la acest tip de frane nu se intalneste fenomenul fading,adica disparitia completa a efectului de franare ,care apare din cauza incalzirii excesive a organelor de franare
-nu produc vibratii caracteristice franelor cu tambur
-franarea este identica in ambele sensuri
-jocul minim asigura intrarea in actiune cu cativa sutimi de secunda mai devreme
-sub efort mare discul nu se deformeaza nici la rece ,nici la cald comparativ cu tamburii care se ovalizeaza
-uzurile la placutele de frana sau la disc se pot constata vizual ,fara a face vreo demontare
-intretinerea si reparatia sunt mult mai simple.
Franele cu disc au o partea fixa a sistemului denumita etrier,in care se afla placutele de frana si pistonasul de actionare.Etrierul este montat flotant fata de discul franei.Partea mobila a sistemului este discul ,montat pe butucul rotii si care are doua suprafete de fracare.
Evacuarea aerului din instalatie.La inlocuirea lichidului de frana ,in instalatie patrunde aer care trebuie eliminat.Pentru evacuarea aerului din instalatie se umple rezervorul cu lichid de frana si se incepe operatiunea de regula, cu roata cea mai indepartata de pompa centrala.

discul de frana si etrierul
discul de frana si etrierul
Sursa foto : tobecarbon.ro




Articole asemanatoare

Sistemele de franare cu saboti si disc
4 / 5
Oleh

Aboneaza-te prin e-mail

Primeste ultimele articole prin e-mail.Introduceti adresa dumneavoastra.