Defectiunile ce apar la roti pot conduce la accidente grave ,mai ales cand acestea se produc la puntea din fata.
Defectiunile rotilor se pot manifesta sub forma:rotile produc zgomote;rulmentii rotilor se incalzesc excesiv ;pneurile se uzeaza anormal ;pana de cauciuc.
Rotile produc zgomote .Defectiunea este determinata la rotile din fata de urmatoarele cauze:presiune insuficienta in pneuri ,uzura anormala a pneurilor ,rulmentii foarte stransi ,uzati sau deteriorati,buloanele de prindere a discului rotii rupte sau desfacute ,discul incovoiat sau fisurat,flansa butucului rotii incovoiata.
Unele dintre aceste defectiuni pot fi inlaturate si pe parcurs ,prin aducerea pneurilor la presiunea corecta ,prin inlocuirea pneului uzat cu cel de rezerva prin strangerea suruburilor sau gresarea rulmentilor.
Sursa foto : |
-Ruperea sau deteriorarea buloanelor de fixare a discului rotii se datoreaza slabirii piulitelor de fixare a buloanelor ,dezechilibrarii rotilor ,largiri orificiilor discurilor sau strangeri exagerate a piulitelor de fixare.
Remedierea provizorie se poate efectua pe parcurs daca nu s-au rupt majoritatea buloanelor ,prin dispunerea simetrica a celor ramase.
-Ruperea,incovoierea sau fisurarea discului rotii se datoreaza lovirii discului bordurii sau de alte obstacole.
-Incovoierea flansei butucului rotii se datoreaza unor cauze similare celor care provoaca incovoierea sau deteriorarea discului rotii si are ca urmare o uzura excesiva a pneurilor.
Daca defectiunea s-a produs la roata din fata ,apare si o trepidatie a volanului.
Remedierea se face la atelierul de reparatii pana la care automobilul se va deplasa cu viteza redusa.
Incalzirea excesiva a pneurilor.Cauzele care duc la incalzirea excesiva a pneurilor sunt:presiune insuficienta ;supraincarcarea automobilului;deplasarea cu viteza excesiva timp indelungat.
Remedierea consta in corectarea presiunii pneurilor conform cu prescriptiilor fabrici constructoare.
Uzura anormala a pneurilor.Principalele cauze care pot duce la uzura anormala sunt:rularea cu presiune incorecta ,montarea si demontarea incorect a pneurilor pe jante,modul de conducere,aparitia unor defectiuni la organele sistemului de directie si de franare.
-Rularea cu presiune incorecta are o mare influenta asupra uzurii pneurilor.
Pneul care ruleaza cu o presiune insuficienta duce la o uzura a benzii de rulare mai pronuntata in zona umerilor.Datorita deformarilor mai mari a straturilor si incalzirii pneurilor,firele de cord se dezlipesc de cauciuc si se rup.
-Neschimbarea pneurilor la timp micsoreaza durata de functionare a lor.Permutarea se face dupa un numar de km si dupa o anumita ordine.
-Montarea si demontarea incorecta a pneurilor constituie una din principalele cauze care duc la deteriorarea anvelopelor.
-Modul de conducere a automobilului are o influenta mare asupra durabilitatii pneurilor.La demarari si franari intensive,uzura pneurilor creste foarte mult.
-Modificarea unghurilor de asezare a rotilor si pivotilor conduce la o uzura anormala a cuciucurilor.Din aceasta cauza ,periodic,unghiurile trebuie verificate si reglate.
-Defectarea unor organe ale sistemului de franare care conduc la blocarea unei roti sau a tuturor simultan dau nastere la uzuri anormale ale,anvelopelor,deteriorarea talonului (datorita incalzirii excesive a tamburului respectiv discurilor de frana si a jantei).
Pana de cauciuc se datoreaza defectarii anvelopei in urma patrunderii unor corpuri metalice in anvelopa.Producerea unei pene la una din rotile fata poate avea urmari grave,intrucat,la aparitia acesteia ,se schimba brusc directia automobilului.De aceea la rotile din fata trebuie montate anvelope de calitate.
Defecte in exploatare ale rotilor
4
/
5
Oleh
Cristi