Defectele in exploatare ale cutiei de viteze se pot manifesta sub forma : blocarea cutiei de viteze ,ramanerea intr-o treapta fara posibilitatea de a mai cupla alta;autodecuplarea cutiei de viteze ;schimbarea cu zgomot a treptelor la demaraj,cu ambreiajul decuplat complet ;zgomotul continuu mai puternic la mersul in plina sarcina.
Blocarea cutiei de viteze. Defectul se manifesta mai ales la pornirea din loc sau la mersul inapoi ,ca urmare a deteriorarii dispozitivului de zavorare a treptelor sau din cauza ruperilor de dantura.
-Defectarea dispozitivelor de zavorare a treptelor poate conduce la cuplarea simultana a doua trepte ,in acelasi timp rezultand o blocare a cutiei de viteze.Inlaturarea defectului consta in inlocuirea pieselor uzate ale dispozitivului de zavorare.
-Ruperea dintilor pinioanelor conduce la blocarea cutiei de viteze atunci cand fragmente din dantura sparta se intepenesc intre dintii pinioanelor.
Inlaturarea problemei poate fi facuta numai intr-un atelier specializat ,prin inlocuirea pinioanelor cu dintii rupti.
Sursa foto : |
Ramanerea cutiei de viteze intr-o treapta ,fara posibilitatea de a mai cupla alta. Defectul se datoreaza mai multor cauze ,cele mai importante fiind : ruperea manetei de schimbare a treptelor ,ruperea furcilor de cuplare sau a tijelor culisante,defectarea dispozitivului de zavorare si congelarii uleiului pe timp de iarna.
-Ruperea manetei de schimbare a treptelor de viteze se poate datora oboselii materialului sau a manevrarilor bruste ,indeosebi iarna cand uleiul de transmisie din carter este prea vascos.
Daca rupere manetei sa facut deasupra articulatiei sferice ,pentru a se putea continua drumul pana la atelierul specializat ,se va folosi o chieie tubulara ori o teava -introdusa pe capatul manetei -cu ajutorul careia se va schimba treptele.
-Ruperea furcilor de cuplare sau a tijelor culisante se produce datorita oboselii materialului ,schimbarea brutala sau manevrarilor fortate cand uleiul este congelat.Defectul se constata prin faptul ca ,desi maneta se poate manevra ,totusi nu se poate realiza cuplarea treptelor.
Pentru a preveni producerea unor astfel de deteriorari ,la imposibilitatea cuplarii pinioanelor se debraiaza si se opreste motorul.
Autodecuplarea cutiei de viteze ("sare din viteze"). Defectul se poate datora urmatoarelor cauze : defectarea dispozitivului de fixare a treptelor ,danturii pinioanelor si danturile de cuplare uzate accentuat,rulmentii cu jocuri mari ,jocurile axiale mari ale pinioanelor pe arborele secundar.
-Defectarea dispozitivului de fixare a treptelor conduce la autodecuplarea treptei.Inlaturarea defectului consta in inlocuirea partilor uzate ale dispozitivului de fixare.
-Uzura excesiva a danturii pinioanelor se datoreaza functionarii indelungate sau manevrarii incorecte a manetei cutiei de viteze.Inlaturarea problemei consta in inlocuirea rotilor dintate uzate peste limitele admise.
Schimbarea cu zgomot a treptelor la demaraj,cu ambreiajul complet decuplat. Cauza defectiunii o poate constitui uzura sau deteriorarea sincronizatoarelor.
Datorita functionarii necorespunzatoare a sincronizatoarelor cuplarea treptelor se face cu zgomot datorita faptului ca vitezele unghiulare ale elementelor ,in momentul cuplarii ,nu mai sunt egale.
Zgomot continuu mai puternic la mersul in plina sarcina care se datoreaza uzurii sau deteriorarii rulmentilor arborilor.De asemenea ,el poate aparea si la montajul prea strans ,fiind urmat de incalziri locale ale lagarelor si ,eventual,de griparea rulmentilor.
Bataia ritmica se datoreaza rupturii danturii rotilor dintate.Continuarea drumului se va face cu autovehiculul remorcat pana la atelierul specializat.
Defecte in exploatare ale cutiei de viteze
4
/
5
Oleh
Cristi