30 martie 2014

Sistemul SRS Airbag


Airbag-ul este un dispozitiv de siguranta pentru autovehicule sub forma unui balon din material flexibil.Este proiectat sa se umfle rapid in cazul unei coliziuni ,pentru a preveni lovirea pasagerilor de obiectele dure din interiorul autovehiculului.
Conceptul sistemul de perna de aer este simplu.O unitate de control monitorizeaza anumiti senzori cum ar fi accelerometre,senzori de impact ,senzori de viteza a rotii,giroscoape,senzori de frana sau senzori de scaun.Cand anumiti factori au fost atinsi ,unitatea de control activeaza combustia unui gaz care umfla rapid perna de aer.In momentul in care ocupantul autoturismului intra in contact cu perna ,gazul scapa controlat prin mici gauri de ventilatie.
Pernele de aer frontale nu protejaza ocupantii de ciocniri laterale,din spate sau rostogoliri.Deoarece pernele de aer se activeaza o singura data ,acestea nu ofera protectie in timpul coliziunilor multiple.La autoturismele care au senzori de rostogolire ,in cazul in care se determina ca accidentul este iminent,acestea activeaza automat pernele de aer frontale si laterale (tip cortina)pentru a proteja ocupantii de impactul cu interiorul ,precum si de a nu fi aruncati in exterior.


airbag frontal si lateral
airbag
Sursa foto : robertreeveslaw.com


Scurt istoric
Inventatorul american Dr.Allen S. Breed a dezvoltat o componenta cheie a airbag-ului si anume senzorul inertial pentru detectarea coliziunilor.Inovatia a fost vanduta companiei Chrysler in anul 1967.Un sistem asemanator airbag-ului a fost dezvoltat de Eaton,Yale &Towne Inc.pentru Ford, pe cand in Italia se gasea o varianta cu sistem de amortizare locala cu ajutorul aerului.Pernele de aer au fost introduse  la mijlocul anilor 1970 in SUA,pe cand statisticile aratau ca folosirea centurilor de siguranta  se facea rar de catre soferi.Acestea au fost introduse pe piata ca o alternatica a centurilor ,cu un nivel de siguranta asemanator pentru coliziunile frontaler.Dezvoltarea pernelor de aer a coincis cu interesul international asupra legislatiilor pentru siguranta autoturismelor.
Industria auto si-a schimbat viziunea initiala a pernei de aer ca alternativa a centurii de siguranta si a desemnat-o ca fiind un sistem suplimentar de protectie.
In 1980.Mercedes-Benz a introdus in Germania perna de aer patentata in 1971 ca o optiune pentru autoturismul de lux S-Class(W126),pe langa alte optiuni ca suspensia hidro-pneumatica.In autovehiculele Mercedes de la acea vreme ,in timpul impactului ,un senzor strangea centura  de siguranta in jurul pasagerului , apoi activa perna de aer.Asadar,airbeg-ul nu mai era vandut ca o alternativa a centurii,ci ca un sistem in plus pentru siguranta pasagerilor.In 1987,Porsche 944 turbo a devenit primul autoturism din lume care avea perna de aer pentru sofer si pasager  ca echipament standar.Tot in acest an airbag-ul a fost introdus in autoturismul japonez Acura Legend.
In Europa pernele de aer au fost aproape absente in autoturismele de familie pana la inceputul anilor 1990(exceptie facand Saab).
Incepand cu anii 2000 pernele de aer  frontale precum si cele laterale erau un sistem de siguranta standar pentru automobile.Toyota Avensis (1998) a fost prima masina de productie in masa cu un total de noua airbag-uri.
Pe data de 11 iulie 1984 in SUA, guvernul american a introdus ca standard obligatoriu echiparea autovehiculelor cu perna de aer incepand de la 1 aprilie 1989.In Europa ,precum si in restul tarilor dezvoltate ,nu se reglementeaza in mod direct obligativitatea echiparii autovehiculelor cu airbag-uri,dar programul de evaluare Euro NCAP incurajeaza companiile sa abordeze domeniul sigurantei pasagerilor.





Sursa : Youtube

Articole asemanatoare

Sistemul SRS Airbag
4 / 5
Oleh

Aboneaza-te prin e-mail

Primeste ultimele articole prin e-mail.Introduceti adresa dumneavoastra.